Sensommertur : Sverige

Dag 1
6 biler og 12 personer stilte Esso Moholt i lett regn, med godt humør og stor forventning til en innholdsrik tur.

Første stopp var lunsj Skancke Bua Røros. Etter en hyggelig spise- og shoppingpause var det å kjøre videre i relativt godt sommervær som gikk over til høljregn. Målet var Radisson Blu Resort Trysil og middag Big Horn.

Dag 2
kom endelig sola alle tak ble tatt ned. Etter frokost sa vi «god tur videre» til Mildrid og Alf Gjessing og deres flotte gule Triumph Spitfire. De hadde kjørt den første distansen sammen med oss til Trysil og gikk deres tur videre hjem til i Telemark.

Vi krysset grensen til Sverige og fikk første opplevelse av de svenske skoger. Vel framme Alster Herregård utenfor Karlstad, ble det en hyggelig lunsj i flotte historiske omgivelser.

Dagens andre strekk gikk til Motala, der vi skulle være i tre dager. Hyggelig middag brygga nede i havnen og god stemning i gruppa.

Dag 3
Til tross for at vi skulle ha relativt bilfrie dager i Motala, ble denne dagen benyttet til sightseeing i området. Et kort besøk Vadstena Slott med etterfølgende besøk et utrolig flott flymuseum i Linköping.

En stor samling både militære og sivile fly var utstilt, og ga et godt innblikk i svensk flyindustri og deres globale handel innenfor området. Vi spiste lunsj museet.

Kvelden ble en kulinarisk opplevelse en av de gode lokale restauranter.

Dag 4
Alle biler var parkert den lokale langtidsparkering og det var en bilfri dag.
Dagen opplevelse var en dagstur Gøta Kanal, med kanalbåten Kung Sverker. En flott opplevelse med mange sluser, nydelig landskap og en utmerket lunsj om bord.

Forrige kveldens opplevelse var bra at gruppa bestemte å gjenta suksessen kvelden.

Dag 5
veien igjen. Flotte småveier med god standard brakte oss fram til en gammel herregård i MariefredEtter en bedre lunsj der var det å snirkle seg fram småveiene inn til Stockholm sentrum og Hotel Sheraton. Bilene ble igjen satt stallen for noe bilfri tid, før turen gikk inn i Gamla Stan og en guidet pubtur med fokus svensk historie omkring mjød og øl i gamle tider.
Kvelden ble avsluttet med en utmerket middag i Källare Movitz.

Dag 6
Bilfri dag uten det helst store program. Fri flyt til shopping, vandring og god mat og drikke. Troppene samlet seg igjen for kveldens store høydepunkt, middag Ardberg Embassy i Gamla Stan.

Dag 7
Ny kjøredag. Stockholm Østhammar gikk uten problem, og en god «svensk lunsj» ble inntatt Sjøkrogen. Etter lunsj startet vi med godt mot strekket mot Huddiksvall. Etter en times rolig kjøring ble det bråstopp. En oljeslange i en MGA røyk og all tilgjengelig olje ble pent spylt ut over hele motorrommet. 30 minutter «bush fix», kjøp av ny olje, vask av mannskap og en trøste-is, var vi veien igjen. Reparasjonen holdt, resten av turen fram til Best Western Hotel i Huddiksvall gikk uten problem.

Dag 8
Vi startet reisen hjemover med å kjøre gjennom de svenske storskoger retning Funäsdalen. Vi fikk se de store skadene som var påført skogen etter de mange skogbranner som hadde herjet i området. Flere store og små felt, tidvis begge sider av veien, var utbrent.

Vi besøkte et utrolig artig sted med det klingende navn Trosvik kafe og sløyd. Vi fikk en god blanding hjemmelaget mat og muligheten til å se et stort utvalg lokal hemsløyd.

Vi bodde Eriksgården Fjällhotell i Funäsdalen, et godt hotell med overraskende god restaurant.

Dag 9
Nydelig dag over Tydalsfjellet. Vi ankom Selbusjøen hotell i gråvær. Da lunsjen var over og vi satte vei hjemover, startet det å regne. For første gang etter Røros valgte noen av oss å ta opp taket, før de siste kilometer ble tilbakelagt hjem til våre respektive
garasjer både nord og sør i fylket.

Turdeltakerne takker Gunn og Odd Vaagan for et godt og innholdsrikt turopplegg.