Toyota MR2-registeret

norsk-sportsvogn-klubb.gif (5457 bytes)

mr2-logo.gif (4893 bytes)

Hva skjer?

Test av MR2 SMT – du finner den her!

MR2 Mk3 – bilder og rapport finner du her.

Toyota Norge har lånt oss en ny MR2 mk3 ved tre anledninger – vi har fått testet den både på vei og på bane! Resultatet kan du lese her.

For øyeblikket er det 44 MR2-eiere som er med i Norsk Sportsvogn Klubb, MR2-registeret.

Registeret har som formål å:

  • Hjelpe til med å ta vare på en av de få klassiske japanske sportsbilene

  • Være behjelpelig i tekniske spørsmål

  • Lage et sosialt miljø rundt bilmerket

  • Holde kontakt med utenlandske MR2-entusiaster

Registeret er i sin helhet underlagt Norsk Sportsvogn Klubb (NSK), og medlemskap går via moderklubben. Det er ingen ekstra medlemsavgift.

MR2-registeret har eksistert i 8 år, og ble stiftet av Inge Mauseth og Jørn Innset, sistnevnte er også registerfører. Til sammen har vi rundt 20 års erfaring med denne bilen, og mener vi har vært borte i det meste av det som finnes av problemer (svært lite) og ‘duppedingser’.

Vi er begge ildsjeler som har planer om å beholde bilene våre i mange år fremover, men de står ikke i garasjen hele året for det. Det har blitt noen runder på Rudskogen etterhvert, og selv om dekkslitasjen nok må sies å være høy, så er det svært lite annet som har skjedd med MR2’ene. Av modifikasjoner vi har gjort på egne biler, kan nevnes racingclutcher, lettere svinghjul, stivere fjærer osv. Trimming har bestått i bytte av luftfilter og eksosanlegg, noe som har hjulpet betraktelig. Videre har vi chiptrimmet bilene hos Simco, noe som hjalp enda mer.

Som du forstår har vi bygget opp en del kompetanse med årene, og vi ønsker å være behjelpelig med informasjon til våre medlemmer. Skal du f.eks. ha nytt eksosanlegg, lønner det seg ikke å kjøpe nytt hos Toyota – det blir både dyrere og gir ingen ekstra effekt. Vi har kontaktpersoner hos Toyota Racing Development (TRD) i USA og Japan, og hos tuningfirmaer i Norge og England. Videre har vi fått tak i et sett med CD-ROM som Toyota bruker på delelagrene rundt omkring. Disse CD’ene inneholder bilde og delenummer på hver minste lille bolt brukt på samtlige modeller Toyota har levert i Europa fra rundt 1980! Med andre ord: Vi har informasjonen som du (før eller siden) trenger!

For mer informasjon om MR2-registeret eller andre ting, besøk diskusjonsforumet vårt, eller ta kontakt med:

Jørn Innset på telefon 901 29630, ([email protected])

eller

Inge Mauseth på telefon 907 70 269, ([email protected])

Linker:

Jørn’s MR2-side
Raymond’s MR2-side
TOYOTA MR2 web site (i Canada)

Nyttige tips:

Hjulvinkelinnstillinger for mk1:

Toyota Standard TRD Street Settings TRD Road Race Settings
Camber Front: 0 deg 15 mins +/- 30 mins
Camber Rear: – 55 mins +/- 30 mins

Caster: 5 deg 5 mins +/- 30 mins

Toe-In Front: 1mm +/- 1mm
Toe-In Rear: 5mm +/- 1mm

Camber Front: -1 deg
Camber Rear: – 1 deg

Caster: 6 deg

Toe-In Front: 1.6mm
Toe-In Rear: 3.2mm

Camber Front: -2 deg
Camber Rear: – 1.5 deg

Caster: 6 deg

Toe-In Front: 1.6mm
Toe-In Rear: 3.2mm

Har du en MR2 Mk1 med rustne bakre hjulbuer? Det finnes ikke pirat-hjulbuer, og Toyota har heller ikke løse hjulbuer. Men: Ryktene vil ha det til at hjulbuer fra 5-dørs Mazda 323 passer godt inn. Forøvrig, den engelske MR2-klubben, på www.mr2dc.com, har fått laget nye hjulbuer til sine klubbmedlemmer, så hvis du melder deg inn der kan du få kjøpt derfra.

I det siste har det også dukket opp en aktør til på dette området – fra JDG Panels i England kan du få kjøpt det du trenger av hjulbuedeler. Adressen er JDG Panels, 49 Sandybed Crescent, Scarborough, North Yorkshire YO12 5LZ, UK. Telefon er +44 1723 373956.

Trimming av alle MR2 fås utført f.eks. hos Flissundet Motorservice på Flisa, som kan tilby følgende for NSK-medlemmer (sitat Roger Bjørneset, innehaver):

– Sugemotorer pris fra 8500 inkl mva
– Turbo /Kompressor fra 10500,. inkl mva
– Eff.- økning Sug 7-12 % Turbo/Kompr 20-40 %
– Vær obs på at mye av Toyatamodellene har alt for lite effekt i forh til oppgitt. Mange celica gt4 yter under 15 hk mindre enn oppgitt. Vi bruker UNICHIP på alle modellene, dvs. mapping gjøres hos oss. 1.6 sugemotor er den mod. som gir minst økning.

Kjøpsråd til MR2 Mk1 finner du på http://www.mr2-driversclub.dk/goderaad.htm

Bygge om fra NA til SC (kompressor) på en Mk1? Søk på Google etter "MR2 MK1.5".

Tørre/harde gummilister til sideskjørt, T-tak, dører m.m? Du får kjøpt nye her!

Trenger du plass til ekstra instrumenter? F.eks. oljetrykk og -temperatur? En god løsning er å plassere dem på A-stolpen – her kan du få kjøpt dette til både Mk1 og Mk2!

MR2 Owners Group Norway er en relativt nystartet webside, med masse nyttige artikler og linker. Siden finner du her.

Turbo på Mk3? Joda, japanerne har laget det. Med dette kitet får du over 200 hk i din nye MR2. Ta en titt her (autooversatt til engelsk fra japansk…). Forøvrig er det en meget bra side på www.spyderweb.net for Mk3-eiere, med alt du kan tenke deg av utstyr og modifikasjoner. Her finner du forøvrig en seriøst grinete Mk3 med turbo og 256 hester.

Firmaer: Jeg har satt opp en liste over anbefalte firma på min hjemmeside – de finner du her.

‘The mother of all MR2-webpages’ finner du på www.mr2.com – det du ikke finner her er ikke verdt å vite…:-)

Microfiche (tegninger) av de fleste deler til MR2 Mk1 og Mk2 finner du her.

En modell av MR2 som kan skrives ut og brettes til finner du her.

Bilder fra MR2-treff på Rudskogen:
(trykk på bildene for å se større utgaver)

 

Slik kan dekkene
se ut etter noen
runder…
Dersom dine eksosrør
ikke ser slik ut, kjører
du for slapt!
Mmmmaserati…
8 MR2’er på ett brett er
ny rekord. Enda kom det
en til senere.
Riktig så fint.
Venter på nok en tur ut
på banen.
På vei opp til
målpassering
En MR2 Mk2 dukket
også opp. Jo Ravnsborg
hadde tatt turen helt
fra Sverige.
Prøvesitte må man jo…
Jo tegner og forklarer
Det gikk pent og pyntelig
rundt banen. Man vet jo
aldri hva svenske
forsikringsselskap kan
finne på…
Mk2 vs. Mk1
En meget sjelden
MR2 – hverken soltak
eller T-tak på denne
Opel GT
Renault Spider
Renault Spider
Renault Spider
Lotus Super 7

Her finner du flere bilder og en reportasje fra treffet i 1996, og her fra treffet i 1997..

Her finner du en liten videosnutt som viser registerførerens start i KNA bilslalom 1999. Her er masse videoklipp av/med MR2!

Skroll til toppen