Vårtur 2014 (07.-09.06.2014)

Årets vårtur ble en flott opplevelse i et fantastisk vær på Vestlandet. Det var 12 biler og 19 personer med på turen, i tillegg sluttet 2 biler fra Møre seg til på enkelte etapper underveis.

Etter en periode med varmt og fint vær i Trøndelag, var nok alle spente på om dette ville fortsette gjennom hele turen. Alle hadde minnene fra i fjor bak i hodet, da var det regn og skyer hele tiden.

Men, lørdag morgen møttes vi på Sandmoen til fin temperatur og flott kjørevær. Bilene ble som seg hør og bør nummerert, Per Ole hadde god kontroll og starten forløp som planlagt.

Første etappe gikk til Orkanger, Løkken og videre til Nerskogen. Flotte sportsbilveier, men da vi passerte hytta til Hanne og Torstein, var veien som ventet ganske ujevn ! Men da vi nådde hytta til Vaagans, var det tydelig at vi var tilbake på siviliserte veier igjen. Gunn og Odd mottok på hytta med nybakte kanelboller og kaffe på terrassen, nydelig, slikt liker vi selvsagt.

Deretter fortsatte vi til Kongsvold Fjellstue på Dovrefjell. Her ble vi mottatt av Knut J. Nyhus, som sammen med kona Ellen har vært vertskap siden 1998. Vi fikk servert en bedre lunsj (fjellrøye), og en orientering om stedets historikk (årlig drift og servering på samme sted siden 1670 er det ikke mange andre som kan skilte med). Da Nyhus spurte om vi kunne kjøre en tur inn på tunet før vi dro videre, slik at han kunne ta noen bilder av bilene, var vi selvsagt heller ikke tunge å be.

Etter lunsj fortsatte vi i sol og varme over fjellet til Dombås. Men ingen stopp her denne gangen, vi hadde mye vakker natur i vente. Kort stopp ved Trollveggen, som denne gangen var delvis skjult av skodde opp mot toppen. Vi ankom Grand Hotel Bellevue i Åndalsnes i god tid før middag, og det ble en hyggelig samling på uteterrassen før vi ble servert en utsøkt treretters middag.

Tradisjonen tro, hadde Mette Britt og Oddvar laget en quiz. Noen seiret, men alle var glade for å slippe den sure 4. plassen !! (Det var bare 3 lag). Kvelden ble avsluttet ca. kl. 24:00.

Søndag startet vi i rett tid etter frokost. Det var ikke noen lang kjøring denne dagen, men vi skulle med 3 ferger. Per Ole styrte med jernhånd, slik at alle kom med de planlagte avgangene. Godt gjort !

Vi tok raskt retning mot Trollstigen. Sol og høy temperatur, gjorde at stigningen med alle sine svinger ble en flott opplevelse. På det flotte Trollstigplatået ble bilene satt opp på rekke, dette skapte selvsagt oppmerksomhet. Mange tok turen ut på det nye utsiktsplatået, kameraene gikk helt varme. En luftig opplevelse med fantastisk utsikt.

Vel over fjellet kjørte vi ned til Storfjorden hvor vi tok første ferge til Stranda. Ingen svele ble servert på denne, men dette tok vi igjen med godt monn på en senere ferge. Dette er noe som hører med når man kjører på Nord-Vestlandet.

Vi passerte Hellesylt og kjørte videre ned Norangsdalen der vi skulle spise lunsj på Hotell Union Øye. Et fantastisk hotell i svært gammel, men velholdt stil, bygget i 1891. Inntrykkene var mange; bratte, høye fjell, smale daler og frodig og grønt overalt. Været var fremdeles upåklagelig.

Etter at lunsjen var satt til livs gikk ferden videre til Ørsta, Ulsteinvik og Hareid. Selvfølgelig kjørte vi også Eiksundsambandet som ble åpnet i 2008 og har verdens dypeste biltunnel (287 m.u.h.).

Her punkterte selvsagt Gunnar, men som en solidarisk venn, stoppet Torstein (og Hanne) for om ikke annet å være til psykisk hjelp. Supert, slik skal det gjøres. Da vi så at Gunnar kom kjørende i sin røde MG, var det vill applaus blant de som sto og ventet rett utenfor tunnelåpningen på andre siden.

Etter den siste fergen kjørte vi rett ut til Ålesund hvor vi skulle overnatte på Rica Parken Hotell.

Her ble det servert en nydelig 3-retters middag om kvelden, det var som vanlig høy stemning og selvfølgelig arrangerte også Mette Britt og Oddvar en ny quiz med tilhørende premiering.