Stemningsrapport fra Motorsportaften 2013

(Tekst: Jarl Erlandsen) Med Mustang i 200+ km/t gjennom Århus’ gater, verdens fineste Lambo, langløp på Ringen og en liten Abarth som vant regneværsrace på slicks, kunne NSKs Motorsportsaften igjen engasjere og glede! NTCC
I år hadde Rune Næss fra NTCC med seg Molly Pettit og hennes bil. Molly ble sølvvinner i årets norske serie. Denne gang kunne han ikke bare vise frem en av klassens tøffe biler, men også en med motor! Rune deltok også i fjor for å presentere den nye klassen, og nå fikk vi høre at serien har vært meget vellykket. De kjører løp i samarbeid med danskene i DTC med løp både i Norge og Danmark. Totalt ca 20 biler, hvorav 9 stk fra Norge i 2013. I Danmark er DTC hovedklasse. Her kjører også superstjerner som Jan Magnussen. Rune og Molly kunne fortelle at det er mye show og rock’n roll i Danmark, med opptil 30.000 tilskuere på de største løpene! Men vi i Norge kunne også imponere danskene med show og moro, på Rudskogen Motorfestival, hvor et av løpene går. Mustangen er en knalltøff racebil, og stor sådan… Molly, som raskt har blitt en profil i både NTCC og norsk racing, har blitt hyret inn på en 3 års kontrakt med AmCar. I år kjørte hun for første gang et gateløp, i sentrum av Århus. Her trillet disse store bilene mellom husene i opptil 215 km/t! I følge Molly helt vilt og rått! – Selv om Mustangen er stor, så har den gocart-følelse, forteller hun. Vekten med henne er kun 1200 kg. Motor på 6,2 liter og ca 470 hk! En slik bil koster ca 500’ i anskaffelse og med driftsbudsjett ca 350’.

For oss i NSK er det også moro at Molly debuterte i 2009 på Vålerbanen og vårt eget arrangement CSM. Dessverre brøt hun den gang, men det er moro å se at hun nå har et skikkelig team og stor suksess!

Lamborghinis 50-års jubileum
I begynnelsen av mai feiret Lamborghini sine 50 første år. Et storslått arrangement med 350 påmeldte biler og 7-800 deltakere. Harald Skjøldt, som godt kan kalles den norske Mr. Lamborghini, deltok fra Norge. I motsetning til de fleste bilene, som ble fraktet med fly, båt eller på henger fra bilsamlinger i hele verden, så kom Harald til Milano for egen motor. Ja – han kjørte sin 1969 Miura S tur og retur! På forhånd var han usikker på om han skulle ta med den gamle bilen, men han visste jo at alt var i orden…. for Miuraen er totalrestaurert, og også bygget opp igjen slik at den er akkurat som den var den dagen den kom fra samlebåndet. Harald hadde jaktet på en Miura 2-3 år, og da han endelig kom over denne, som ny ble solgt til Frank Sinatra, med spesielt skinn, tepper og lakk – ja, da var jakten over, selv om han ikke hadde råd til å kjøpe den akkurat da. Men selgeren forsto hvilken ekte entusiast Harald Skjøldt er, slik at bilen ble holdt av til ham. På Lamborghinis jubileum fikk bilen raskt mye oppmerksomhet. Jubileet var for øvrig ikke bare en bilutstilling, det var like mye en biltur rundt i Nord Italia, ned langs vestkysten og innom Roma og tilbake til Bologna, der avslutningen skulle være. Mange premier i forskjellige klasser ble delt ut, Haralds Miura S ble kåret til den fineste Miura, og som vi også nå vet – den ble kåret til Car of the Show! For ham var dette nesten uvirkelig, samtidig var det ekstra moro at juryen besto av virkelige proffe folk, ikke minst Gianpaolo Dallara, mannen som ledet arbeidet med konstruksjonen av Miura på 60-tallet. Og hvordan fungerte bilen på turen? Harald var redd for varmgang i køkjøring i Roma, men bilen fungerte helt supert og Harald fikk også pris for årets langveisfarer!
Denne Miuraen og 17 andre Lamborghinier kan sees på Norsk Vegmuseum, Hunderfossen. Dette i utstillingen ”Landskap og linjer. Her er alle bilene koblet opp mot norske veistrekninger. En fantastisk utstilling som er åpen helt til juni 2014!

Møller Bil Motorsport
Atle Gulbrandsen er for mange kjent som mannen bak stemmen som kommenterer F1 løp på TV, samtidig er han racerfører og har drevet med dette siden starten i gocart som 12 åring. Han har også kjørt Roadsport i Norge og også konkurrert i USA. De siste årene har han kjørt for Møller Bil Motorsport og deres satsning på VLN langdistanseløp på Nürburgring. Serien består av 10 løp hvor MBM deltar i ca. halvparten. VLN er stort i Tyskland, i snitt 30.000 publikum og på 24 timersløpet hele 200.000! Det er mange klasser og ca 200 biler i hvert løp. 40-50 av disse er toppbiler/ fabrikkbiler og med fabrikkførere. Et svært proft opplegg, i følge Atle. MBM er et forhandlerteam med fabrikkstøtte. Det er 2 førere i tillegg til Atle, alle norske – faktisk er hele teamet norsk. Noe de er svært stolte av. Satsningen, som er en av de største av et norsk bilfirma noensinne, er en vitamininnsprøytning for hele organisasjonen. De har med 40-50 gjester på hvert løp, det er 5-6 mekanikere og også 3-4 gjestemekanikere, som får oppgaver på løpet. Atle forteller stolt at dette er Norges mest profesjonelle racingteam. Bilen de bruker er siste modell Audi TT med forhjulstrekk, bygget av Audis motorsportsavdeling. Bilen koster ca 2. mill, veier 1100 kg og turbomotoren på 2 liter yter 350 hk og 500 nm. Den har en standard DSG girkasse, men ellers består bilen bare av spesialdeler. Bilen har vært kjørt mye i vindtunnel og har et enormt veigrep.

I 2013 ble det 3 stk 2. plasser, og de trodde de skulle vinne det siste løpet, men så røk en drivaksel med 2 runder igjen… Atle har kjørt ca 50 løp på Nürburgring, han sier han aldri blir lei og aldri blir utlært. Banen er svært spesiell! For ham er mentaltrening noe han bruker mye tid på, visualisering og å jobbe med hver sving. – Mange spør meg hvor fort jeg har kjørt på ringen, sier han. 8:43 er beste tid, svarer han. – Folk blir ikke så imponert over det, inntil jeg forteller at det inkluderer Grand Prixbanen – altså totalt 25 km. – På kun Nordsløyfa er tiden ca 7 min. Da blir det stille…

Trofeo Abarth Scandinavia
Niklas Lilja tok turen fra Sverige for å fortelle om den svenske serien, som nå utvides til å bli skandinavisk cup. Det kjøres med FIAT 500 Abarth, ombygd på fabrikk og klar for race. De nye 2014 modellene, Abarth 695 veier 930 kg, har 235 hk fra 1,4 liter og turbo, med 6 trinns sekvensiell girkasse. Alt er plombert og bilen er komplett, kun behov for ekstra felger. Pris: 43.000 Euro, kan evt. også leases. Og det var det Niklas gjorde det første året han kjørte i klassen for 3 år siden. Niklas er utdannet ingeniør og har jobbet innen racing med STCC, men også for Koenigsegg og med Ferrari. Etter noen år som mekaniker ville han selv prøve seg som fører, og selv om også han hadde erfaring fra gocart, så var jo dette noe annet. Først og fremst var han nysgjerrig på om hans mekanikererfaringer kunne overføres til førersetet. Han hadde det første året, 2011, budsjett for å kjøre 2-3 løp, men takket være gode prispenger – og det faktum at han vant de 7 første løpene gjorde at han kunne være med hele sesongen! Han ble til slutt nummer 2 totalt, da han hadde en stor kræsj i det nest sist løpet. Noe som irriterte ham veldig – et skikkelig konkurransemenneske, som han er. I 2012 og 2013 vant han serien. Og han vant også Europafinalen på Monza nå i høst, her med internasjonal deltakelse. 

Serien kjøres med 6 racehelger, der det er 2 løp hver helg. Det er 12-15 biler per løp i Sverige, men nå som det gjøres om til en Skandinavisk cup blir det enda flere deltakere. Niklas er promoter for dette, og hans visjon er å gjøre dette til en innstegsklasse for unge talenter fra gocart. Hans budsjett for 2014 er 140.000 SEK og han skal også kjøre Euroapaserien. Det er svært gode prispenger, hele 500.000 SEK, noe som gjør at vinneren i praksis vil kunne kjøre gratis. Han jobber også for at det skal være mulig å kjøre samme bilen i hele Europa uten at alle land har sine egne spesielle regler. Hvis man deltar i Europa, så kan man kjøre på baner som Spa, Salzburgring, Paul Richard, Mugello og Monza. Løpene sendes på Eurosport. 
Niklas fortalte også at selv om han har hatt stor suksess, så har han ikke alltid kommet til mål heller. Han har også vært så nervøs på Monza at han skalv så mye at han ikke greide å holde full gass… Skjønt, litt flaks skal man også ha – som da det begynte å regne rett før start, og hans 1 mannsteam ikke rakk å bytte til regndekk. Men han greide å holde bilen på banen, og det tørket opp etter hvert. Niklas vant!

NSK heder
Morten Schønheyder ble også hedret for sin innsats som NSK-fører og vinner i den største klassen i Historisk Racing. Han kjører en ’71 modell Mini – 600 kg og 130hk.

Skroll til toppen