Tilbake til hovedsiden


Hva er Norsk Sportsvogn Klubb
Terminliste
Bestill regalier
Lokalavdelinger
Merkeregistre
Styret
Medlemsfordeler
Innmelding
Kjøp/salg - markedssiden
Si din mening i Luftfilteret!
Arkivet (gamle artikler, bilder etc.)


Er det spørsmål til disse sidene så ta kontakt med Inge Mauseth  eller Jørn Innset
© NSK/Internet-red. 200
1

Med venstrefoten i fatle - MR2 SMT
(og litt om Celica T-Sport)
29.10.2001
Tekst/foto: Jørn G. Innset


Flere bilder av MR2 SMT Flere bilder av Celica T-Sport

Toyota har omsider kommet med den sekvensielle gearkassen i MR2 vi som var med på Dalenturen i fjor fikk høre så mye om fra NSK-medlem Morten Gunnerud. Morten var ansatt i bedriften som har utviklet gearkassen for Toyota, LuK Norge. Mer om dette litt senere.

DSCN4360.JPG DSCN4453.JPG

Førsteinntrykk
Vi har testet bilen i noen dager, og forskjellen fra en standard MR2 er ikke veldig stor. Det eneste synlige beviset på at dette er en SMT-utgave er noen ekstra knapper på rattet, og en
DSCN4376.JPG automatgear-lignende gearspak i blankpolert stål. Ja, også mangler clutchpedalen…

Jeg må innrømme at jeg var rimelig spent på hvordan dette ville fungere da jeg plukket opp bilen hos importøren i Drammen. Den første overraskelsen jeg fikk var da jeg satte bilen i revers for å rygge ut av parkeringen – en høy, ubehagelig ’jeg er en lastebil som rygger’-lyd! Jeg vet hvilken ledning jeg hadde lett frem og kuttet først dersom jeg skulle ha kjøpt denne bilen… At denne lyden ikke akkurat har noe i en sportsbil å gjøre kunne min nevø på 6 år bekrefte da han satte seg inn i bilen og fikk høre lyden: ”Næmmen, er det lastebil???”.

Å kjøre
Nei da, lastebil er det så absolutt ikke. Vi har tidligere testet den manuelle utgaven av MR2 (i V&S nr. 3 2000), og kjøremessig er ikke forskjellene store. Bilen sitter akkurat like godt på veien,
DSCN4381.JPGog er en drøm rundt hårnålssvingene. Derimot har giringen blitt enklere ved aktiv kjøring, du behøver ikke lenger slippe rattet for å gire. Med fire knapper på rattet, to foran og to bak der de foran brukes til å gire ned og de bak for å gire opp har du full kontroll. Skulle du ønske det, er det fullt mulig å bruke gearspaken i stedet, da som en sekvensiell kasse der du dytter spaken frem for å gire ned, og tilbake for å geare opp. Personlig brukte jeg faktisk gearspaken mest under aktiv kjøring, og knappene i bykjøring, men det er sikkert bare en vanesak.

Celica T-Sport
Vi fikk også anledning til å teste Toyota Celica T-Sport like etter testen av MR2 SMT, og motoren og girkassen i Celicaen hadde passet ypperlig i en MR2. Med 192 HK v/7800 rpm (maks 8200 rpm)
DSCN4402.JPG tatt ut fra 1.8 liters sylindervolum (som i MR2) og 6-trinns (manuell) gearkasse hadde MR2 blitt en formidabel konkurrent til svært mange andre roadstere på markedet. Dessverre hadde nok også prisen blitt formidabel, men jeg skulle svært gjerne sett at denne løsningen ble lansert fra Toyota.

Norskutviklet
Styrings- og aktueringssystemet for gearkassen i MR2 SMT, for øvrig Toyotas første sekvensielle, er faktisk utviklet og videreutvikles fortsatt i Norge av firmaet Kongsberg DevoTek i samarbeid med LuK. To av NSKs medlemmer har vært sterkt involvert i utviklingen, Morten Gunnerud og Per Svenke. Morten har skiftet jobb, mens Per fremdeles jobber der. De kan fortelle at utviklingen startet allerede tilbake i 1995. Som nevnt synes undertegnede at gearkassen skifter litt tregt, men slik hadde det ikke behøvd å være. For at bilen ikke skal oppleves som rykkete, kreves det at motormomentet kommer ned i 0 før gearskifte foretas. Tomas Wamstad, ansvarlig for design og test i DevoTek, forteller at skiftetidene i stor grad er bestemt av den totale levetiden som Toyota forlanger på gearkassen. Dette betyr svært mange år og girskift uten noe service eller reparasjoner noe som igjen betyr visse begrensninger på kreftene som tillates brukt på synkroniseringsringene. Skulle gearkassen vært raskere, hadde bilen ikke vært ’komfortabel’ nok, og heller ikke holdbar nok for den jevne Toyota-kunde. For mange NSK-medlemmer er nok situasjonen en annen…

Rask
Et av kravene Morten og Per hadde over seg var at gearkassen skulle sørge for at bilen ble minst like rask fra 0-100 km/t som en bil med manuell kasse, noe de også klarte. Men: Da var gearkassen utstyr med en såkalt ’powerstart’-funksjon (hjulspinn), d.v.s. at turtallet ble holdt stabilt på 3000-3500 rpm inntil clutchen fikk skikkelig tak, derved fikk man også en slags tractionkontroll. Dessverre er denne funksjonen ikke med i produksjonsutgaven, da det sannsynligvis fordyret produksjonen, eller ga for dårlig holdbarhet på for eksempel clutch. Andre funksjoner som ikke ble tatt med er bl.a. en ’drive’-funksjon tilsvarende en automatkasse, automatisk oppgiring ved turtallssperre etc.

Det har versert visse rykter om at det skal la seg gjøre å få gearkassen til å skifte raskere, ved å justere en skrue eller lignende, men dessverre – i følge Morten er hele styringen av gearkassen programmert tett opp mot motorstyringen, slik at dette er en vanskelig, om ikke umulig oppgave.

Det må nevnes at girkassen i MR2 dog er blant de aller beste på markedet blant sekvensielle løsninger for oss vanlige dødelige, noe flere andre tester også avslører.

Konklusjon
Konklusjonen er for min egen del ganske klar, selv om en sekvensiell kasse tiltaler ’dings-freaken’ i meg, er den, i forhold til den manuelle kassen, ’trege’ giringen nok til at jeg ville valgt en MR2 med manuell kasse. At MR2 SMT i tillegg koster hele 312.000,- d.v.s. drøyt 17.000,- mer, nok til at den neppe blir noen storselger, i hvert fall ikke her i landet. Drømmen hadde vært en MR2 SMT med raskere girskift, powerstart-funksjon og motoren du finner i Celica T-Sport. MR2 SMT leveres for øvrig kun på spesialbestilling.

Bilder av MR2 SMT

DSCN4268.JPG
DSCN4268.JPG
DSCN4269.JPG
DSCN4269.JPG
DSCN4270.JPG
DSCN4270.JPG
DSCN4271.JPG
DSCN4271.JPG
DSCN4272.JPG
DSCN4272.JPG
DSCN4273.JPG
DSCN4273.JPG
DSCN4274.JPG
DSCN4274.JPG
DSCN4275.JPG
DSCN4275.JPG
DSCN4276.JPG
DSCN4276.JPG
DSCN4277.JPG
DSCN4277.JPG
DSCN4278.JPG
DSCN4278.JPG
DSCN4279.JPG
DSCN4279.JPG
DSCN4280.JPG
DSCN4280.JPG
DSCN4281.JPG
DSCN4281.JPG
DSCN4282.JPG
DSCN4282.JPG
DSCN4302.JPG
DSCN4302.JPG
DSCN4303.JPG
DSCN4303.JPG
DSCN4304.JPG
DSCN4304.JPG
DSCN4305.JPG
DSCN4305.JPG
DSCN4306.JPG
DSCN4306.JPG
DSCN4307.JPG
DSCN4307.JPG
DSCN4308.JPG
DSCN4308.JPG
DSCN4309.JPG
DSCN4309.JPG
DSCN4310.JPG
DSCN4310.JPG
DSCN4311.JPG
DSCN4311.JPG
DSCN4312.JPG
DSCN4312.JPG
DSCN4349.JPG
DSCN4349.JPG
DSCN4350.JPG
DSCN4350.JPG
DSCN4352.JPG
DSCN4352.JPG
DSCN4353.JPG
DSCN4353.JPG
DSCN4354.JPG
DSCN4354.JPG
DSCN4355.JPG
DSCN4355.JPG
DSCN4356.JPG
DSCN4356.JPG
DSCN4357.JPG
DSCN4357.JPG
DSCN4358.JPG
DSCN4358.JPG
DSCN4359.JPG
DSCN4359.JPG
DSCN4360.JPG
DSCN4360.JPG
DSCN4361.JPG
DSCN4361.JPG
DSCN4362.JPG
DSCN4362.JPG
DSCN4375.JPG
DSCN4375.JPG
DSCN4376.JPG
DSCN4376.JPG
DSCN4377.JPG
DSCN4377.JPG
DSCN4378.JPG
DSCN4378.JPG
DSCN4381.JPG
DSCN4381.JPG
DSCN4382.JPG
DSCN4382.JPG
DSCN4385.JPG
DSCN4385.JPG
DSCN4386.JPG
DSCN4386.JPG
DSCN4387.JPG
DSCN4387.JPG
DSCN4388.JPG
DSCN4388.JPG
DSCN4389.JPG
DSCN4389.JPG
DSCN4390.JPG
DSCN4390.JPG
DSCN4391.JPG
DSCN4391.JPG
DSCN4392.JPG
DSCN4392.JPG
DSCN4393.JPG
DSCN4393.JPG
DSCN4394.JPG
DSCN4394.JPG
DSCN4395.JPG
DSCN4395.JPG

Bilder av Celica T-Sport

DSCN4402.JPG
DSCN4402.JPG
DSCN4403.JPG
DSCN4403.JPG
DSCN4406.JPG
DSCN4406.JPG
DSCN4407.JPG
DSCN4407.JPG
DSCN4432.JPG
DSCN4432.JPG
DSCN4433.JPG
DSCN4433.JPG
DSCN4447.JPG
DSCN4447.JPG
DSCN4448.JPG
DSCN4448.JPG
DSCN4449.JPG
DSCN4449.JPG
DSCN4450.JPG
DSCN4450.JPG
DSCN4451.JPG
DSCN4451.JPG
DSCN4452.JPG
DSCN4452.JPG
DSCN4453.JPG
DSCN4453.JPG
DSCN4454.JPG
DSCN4454.JPG
DSCN4455.JPG
DSCN4455.JPG
DSCN4456.JPG
DSCN4456.JPG
DSCN4457.JPG
DSCN4457.JPG
DSCN4458.JPG
DSCN4458.JPG
DSCN4459.JPG
DSCN4459.JPG
DSCN4460.JPG
DSCN4460.JPG
DSCN4461.JPG
DSCN4461.JPG
DSCN4462.JPG
DSCN4462.JPG
DSCN4463.JPG
DSCN4463.JPG
DSCN4464.JPG
DSCN4464.JPG
DSCN4465.JPG
DSCN4465.JPG
DSCN4466.JPG
DSCN4466.JPG
DSCN4467.JPG
DSCN4467.JPG
DSCN4468.JPG
DSCN4468.JPG
DSCN4469.JPG
DSCN4469.JPG
DSCN4470.JPG
DSCN4470.JPG
DSCN4471.JPG
DSCN4471.JPG
TN_DSCN4402.JPG
TN_DSCN4402.JPG