Vårtur

Dag 1 – Fredag 9. juni

Etter en mildt sagt så som så værmessig vår i april/mai kom finværet akkurat i tide til NSK Trøndelags vårtur, som viste seg å være perfekt planlagt til 2. helga i juni. Med sol fra lettskyet himmel og nærmere 20 grader allerede ved oppmøte var det selvsagt ingen tvil om at turen skulle starte nedcabbet for alle oppmøtte – som var utelukkende cabrioleter.

Første etappe gikk langs E6 til Klett og videre på gamleveien utover til Orkanger, og derfra videre inn på E39.

Dagens første stopp ble ved Ellingsgården på Søvasskjølen der det ble muligheter for inntak av turens første is.

Deretter kjørte vi videre til Valsøytunet i Valsøyfjord, et vakkert beliggende sted der vi inntok dagens lunsj; smørbrød av hjemmelaget focaccia med røkelaks og ostekrem – meget velsmakende.

Etter lunsj kjørte vi videre langs fjorden utover, tok ferja fra Halsa til Kanestraum og fortsatte så langs Tingvollfjorden og Kvernesfjorden og via Bergsøya til Eide. Her var det planlagt et besøk hos brødrene Leif Olaf og Magne Eide, som tok godt i mot oss i sitt flotte lokale – dette rommet både en flott samling biler, sosial samlingsplass og en egen bar. Vi fikk servert kaffe og kaker mens praten gikk livlig, ikke minst etter at vertskapet bød co-pilotene på akevitt.

Dagens siste etappe gikk via Malmefjorden og Malmedalen ut til Molde og dagens endelige mål, Molde Fjordhotell der vi ankom ca. kl. 17:30 på ettermiddagen. Været var fremdeles upåklagelig, så etter en kjapp innsjekking fant vi fort fram til hotellets uteområde med flott utsikt til fjorden og «Molde-panoramaet».

Her ble det god tid til litt forfriskninger før vi skulle gjøre oss klare til middagen kl. 20:00, som var en 3-retter bestående av fiskesuppe, ytrefilet og crème brûlée. Med lite egnet biff-bestikk ble dessverre hovedretten litt vanskelig å håndtere for noen, men smaken var bra, fiskesuppa var god og desserten helt utmerket.

Dag 2 – Lørdag 10. juni

Etter en god natts søvn våknet vi til en ny flott dag med sol og god temperatur.

Vi inntok en god frokost på hotellet før det ble gjort klart for avreise kl. 09:30.

Kort kjøretur fra hotellet ned til ferjeleiet, ferjeoverfart til Vestnes og videre langs Fv 661 via Tomra og Tennfjord til Skodje. Her hadde den lokale bilklubben Storfjorden Automobilklubb treff denne dagen, og dette skulle vise seg å være et meget interessant arrangement med mye spennende å se på – en times tid vi hadde til rådighet gikk fort.

Neste etappe gikk via Liabygda til Valldal og Valldal Fjordhotell, som ligger vakkert til ved fjorden med en gedigen utsikt. Her ble dagens lunsj inntatt; lokal ørret fra Tafjord med poteter og sesongens grønnsaker – meget velsmakende.

Etter lunsj var det planlagt et kort stopp ved Gudbrandsjuvet, men der var det såpass trengsel rundt parkeringen at vi heller valgte å kjøre videre til neste stopp på toppen av Trollstigen. Vi gikk bort til de to spektakulære utsiktspunktene der vi kunne nyte utsikten over Romsdalen, Trollstigen og visse trafikale utfordringer i hårnålssvingene langt under oss.

Dagens siste etappe gikk ned Trollstigen og videre ut til Åndalsnes og tradisjonsrike Grand Hotel Bellevue, der vi sjekket inn relativt tidlig på ettermiddagen. Timene fram til kveldens middag på hotellet kl. 20:00 var åpen til bruk etter eget ønske. Dette ble for noen en fottur opp til Rampestreken og Nesaksla, noen andre tok Romsdalsgondolen opp på fjellet, mens resten valgte inntak av forfriskninger på uteserveringen ved starten på gondolen nede ved fjorden.

Kveldens middag var en 3-retter bestående av roast beef av dåhjort, bakt torskeloin og sjokoladefondant. Meget bra.

Dag 3 – Søndag 11. juni

Noen av deltagerne syntes trafikken ned Trollstigen dagen før var i tetteste laget, og tok initiativ til en ekstra runde før frokost med tidlig avgang kl. 07:30 fra hotellet. Dette viste seg å være god timing, etter en kjapp forbikjøring av 2 bobiler helt i starten var det ingen andre kjøretøy å se på veien og snitthastigheten ble adekvat på vei oppover. Det var en blid og fornøyd gjeng som stoppet oppå fjellet for litt fotografering og en pust i bakken før vi returnerte ned igjen.

Etter en god frokost på hotellet var det tid for avreise fra Åndalsnes kl. 10:00. Også den siste dagen var været strålende.

Første etappe gikk via Trollveggen til Slettafossen i Romsdalen, som har et fall på ca. 18 meter og strekker seg 125 meter nedover elva, vannføringen er på ca. 2,3 m3/sekund og fossen renner gjennom et juv anslått til å være 25-30 meter. Et imponerende skue på nært hold fra brua som er anlagt rett over fossen og flere utsiktspunkter ved siden av.

Neste etappe gikk via Bjorli og Lesja opp til Dombås, der ble det en kort stopp med is før vi kjørte videre til Dovregubbens Hall på Dovre for lunsj; en god spekemat-tallerken. Dette passet godt som en offisiell avslutning på turen før vi tok fart på det siste strekket tilbake til Trondheim og lenger nord i Trøndelag (noen la inn en ekstra stopp med kaffe og wienerbrød på Størens Bageri). Finværet fortsatte helt til ihvertfall de med tilhold i Trondheim var hjemme.

Dette ble en særdeles vellykket vårtur der alt klaffet – perfekt vær, god mat, flotte hoteller og som alltid trivelig sosialt samvær.

En stor takk til årets tur-ansvarlige Siv Ramberg og Svein Erik Kvernmo for god planlegging og gjennomføring.