Preservering av aluminium

Hvordan man kan preservere aluminium mot oksydering på bildeler. Oksydering, bremsestøv, flekker og korrosjon er et velkjent problem på aluminium.

For en del år tilbake undret jeg meg over hvordan en kollega kunne holde aluminiumsfenderen så fin på båten.
Han kunne fortelle meg en hemmelighet dersom jeg ikke fortalte det videre. Det løfte har jeg ikke holdt…


Her er noen Dellorto´er som har blitt behandlet. 

 

Her er et eksempel på en Strombergforgasser før og etter.

 

Først glassblåses aluminumen ved ca 5 bar. Vær forsiktig å ikke blåse for lenge på ett sted da det kan bli varmgang i overflaten. 

  

Hemmeligheten ligger i å bruke bivoks basert bonevoks og den gule Simoniz er nummer én!
Voksen smeltes i boksen og en malingskost dyppes i den flytende voksen.
Aluminiumsdelen varmes til ca 70°C og voksen smøres på med kosten.
Deretter kan du gjerne ettervarme delen og smøre på et ekstra lag. Ofte kan en se områder hvor voksen forsvinner inn i porene.

 

Mens overflaten er varm og voksen fortsatt smeltet, tørkes overskytende voks bort.

NB: Husk å rengjøre forgassere nøye etterpå for glasstøv. Bruk breakclean og trykkluft.


Det første jeg gjorde dette på var aluminiumsnavet til bremseskivene på min BMW motorsykkel i 1986. Motorsykkelen har jeg fortsatt og navet er like pent. På andre sykkler er de svarte etter et år!

Jeg har også med stort hell gjort det samme med lettmetallsfelger. Nå er det 4 år siden og fortsatt har de bra finish. Felgene ble varmet i stekeovnen en kveld kona ikke var hjemme, men ikke fortell det til henne.


Eivind Edvartsen

Skroll til toppen