NSK_Trøndelag_2020_Vårtur_24

Vårtur

Dag 1 Fredag 19. juni

De første bilene begynte å rulle inn Shell Bilby´n fra kl. 09:15 fram til kl. 09:45. Før avgang var 20 biler med 38 personer klare til starten. Flott vær og 22 grader.

Turen gikk til Orkanger, hvor 2 biler stoppet for å ønske siste bil (personer) velkommen til tur.

Det var planlagt stopp Aure med fortæring av medbragt matpakke, men da Tore Størset inviterte til stopp hans hytte (med kaffe), var valget lett. Nydelig beliggenhet og trivelig første samling av alle.

Vi ankom kl. 11:20 og satte oss tilbake i bilene igjen kl. 12:30. Tusen takk for oss.

 

 

Ferden videre gikk i flott sommervær, bare en kjørte feil og havnet en annen ferje til Kristiansund. Det hadde ikke noe å si, for da man hadde en stopp før man ankom ferjeleiet Tømmervåg, var det ingen som oppdaget at jeg var borte. Alle kom velberget fram til Quality Hotel ca. kl. 16:00

Kl. 17:00 hadde vi en flott og trivelig samling Sjøstjernen, med utepils og utevin.

   

Vi hadde god tid i sommerværet, før vi ble samlet til 3-retters middag hotellet. Melon, ytrefilet og Crème Brûlée falt tydeligvis i smak hos deltakerne. Litt spesielt med avstandsregler i Korona-perioden.

Mye sol og vind i håret, gjorde at de fleste avsluttet kvelden kl. 23:00.

 

Dag 2 Lørdag 20. juni

Ny dag med strålende sol og temperaturer 26-31 grader. Super sportsbilvær. God tid til frokosten, bra for all maten var pakket inn, og kaffe, te, melk og egg ble besørget av betjeningen. Slik har verden blitt.

Starten gikk som planlagt presis kl. 10:00, med retning Atlanterhavsveien. Da vi parkerte ved utsiktspunktet ved Atlanterhavsveien, ble det oppdaget at bakhjulet bilen til Tor Størset hadde punktert. Problem ?? Neida, etter noen telefoner ble kompressor benyttet, skruen i dekket fikk stå, og vi fortsatte. Ikke lenge etter kom vi til Nilsen-muséet. Der fikk vi se et stort antall av nye og eldre biler, men best av alt, de plugget hullet i dekket bilen til Tore

var det bare å legge i veg mot Molde med ferje over til Vestnes. Bare 3 biler ble igjen kaia til neste avgang, de måtte fylle bensin. Turen fortsatte videre om Sjøholt til Valldal, med stopp toppen av Ørneveien. 28-31 grader og fantastisk utsikt og spektakulære veger hva mer kan man ønske seg.

Hotell Geiranger ønsket oss velkommen, de fleste bilene fikk plass foran inngangen hotellet. Fra
rommene hadde vi en flott utsikt over fjorden, og jaggu meg Kongeskipet fjorden og ønsket oss
velkommen til Geiranger. De forlot fjorden da de at vi var vel inne hotellet. Slik skal det være.

Før middag ble servert kl. 20:00, fikk vi tid til noe å drikke hotellets veranda (sol og 29-31 grader, øl, vin og Gin Tonic). Middag bestående av gravet laks, sterk torsk og mousse med en blåbær toppen var helt fortreffelig. Kvelden fortsatte verandaen, de fleste var i seng før kl. 24:00, super dag alle måter.

 

Dag 3 Søndag 21. juni

Også denne dagen skulle vi starte først kl. 10:00, flott med god tid til frokost, kaffeprat og utsjekking. Som dagen før fikk vi innpakket mat, utlevering av egg, speilegg, bacon og drikke. begge hotellene hadde klubben bestilt matpakke til alle, flott ordning og god service.

Som mange vet fra tidligere, er vegen fra Geiranger bratt og svingete, men enda mer spektakulært ble det da vi tok en avstikker til Dalsnibba, hvor vi til slutt havnet nesten 1500 meters høyde. Fantastisk utsikt 360 grader. Turen fortsatte deretter til Lom, litt rettere veger, noen fikk blåst sotet ut av motoren, men ingen fartsbøter eller uhell.

Etter matpakke, og noen tok seg en softis, fortsatte vi i samme tempo retning Dombås. Der ble det for tidlig å stoppe, vi fortsatte til Oppdalsporten Fagerhaug. Først dagen hadde det vært overskyet med noen regndråper, men da vi nærmet oss Hjerkinn kom solen og varmen igjen. Turen hjem fortsatte i sol og 30-32 grader (laveste temperatur turen var Dalsnibba, 10,5 grader og vind).

Alle fra Trondheim var hjemme i 19:00-tiden, de fra det gamle nordfylket en times tid senere.

Vi takker for en flott tur, flott natur og flott vær. Kunne ikke vært bedre.

En stor takk til turansvarlig Per Ole Ryjord.