Trøndelag_2018_Dekkmann_9

Innemøte : Dekk

Butikkansvarlig hos Dekkmann Lade, Idar Støkkan, introduserte seg selv og distrikssjef Terje Setereng fra det velkjente firmaet Continental. Continental er eier av hele Dekkmann-kjeden, både i Norge og ellers i Europa. Setereng viste seg som en svært dyktig og kunnskapsrik representant, som klarte å fenge medlemmene ved å øse av sin store kunnskap innen faget. Noe som kanskje var overraskende for mange er at virksomhets-områdene omfatter mye annet enn bare dekk (mye gjennom en rekke oppkjøp av selskaper over flere år). Selskapet er i dag organisert i totalt 5 hovedseksjoner: chassis/sikkerhet, drivlinje, interiør, dekk og teknikk bil. Continental har 427 lokasjoner i 56 land og totalt 220.137 ansatte

 

 

fikk vi vite litt mer om hva som skjer innen forskning og utvikling av nye dekktyper. Først et nytt dekk belagt med et spesielt materiale innsiden av dekkbanen som forhindrer typiske punkteringer. Både vår tidligere og nåværende formann tok utfordringen med å prøve å punktere dekket med en drill, men selv etter gjentatte iherdige forsøk maktet ingen å tappet dekket for luft, imponerende. Vi fikk høre om bruk av olje fra løvetann (Taraxa Gum) i dekkproduksjon som et grønt alternativ til tradisjonelle gummitrær, dekk med innlagt skum innsiden for reduksjon av støy, og et dekk der mønster og kjøre-egenskaper tilpasses ulike kjøreforhold og temperaturer via regulering av dekktrykk fra betjening inne i bilen.    

 

 

Samtidig fikk vi servert kaffe og utsøkte wienerbrød. Flott.

Deretter gikk vi inn verkstedet, der vi fikk en rask gjennomgang av hva Dekkmann Lade kan tilby av hjulstillingskontroll, noe som er utrolig viktig for riktig dekkslitasje og sikker kjøring. Firmaet har gått til anskaffelse av nytt og moderne utstyr, der de korrekte tallene for hver enkelt bilmodell ligger lagret i systemet. Et apparatur monteres hvert enkelt hjul bilen som skal kontrolleres, og med hjelp av laser sendes de faktiske dataene bilen der og da inn i systemet for sammenligning med «fasiten», og systemet gir en umiddelbar respons med eventuelle avvik som deretter kan justeres raskt og effektivt.

 

 

Vi ble også som NSK-medlemmer forespeilet meget gunstige priser dekk, felger, hjulstillingskontroll, oljeskift og dekkhotell. Rabattnivået er meget bra, dette er absolutt verdt å sjekke ut neste gang man måtte ha behov for slike varer eller tjenester. Det anbefales da å ta kontakt med Idar Støkkan, enten telefon 926 08 837, eller ved å avlegge han et besøk hos Dekkmann Lade i Styrmannsgata 1 i arbeidstiden.

 

Idar var en glimrende møteleder med sine morsomme og underfundige kommentarer til alt og alle.

Møtet ble avsluttet klokken 21:30, ingen gikk tidligere, og alle uttrykte stor tilfredshet.

Vi retter en stor takk til Dekkmann Lade for et strålende møte. Mange av oss vil nok ta kontakt med firmaet når dekk og bil står agendaen.