Innemøte : Mobeck Tekniske

Mobeck Tekniske ble etablert i år 2000, og kjernevirksomheten er kundetilpassede kamaksler, grenrør, støtdempere
og andre spesielle prosjekter relatert til motoriserte kjøretøy.

 

Før vi entret garasjen fikk vi beskue et imponerende båtprosjekt, der Mobeck bygger en 20 fot aluminium Riva
inspirert båt med vannjet og 6-sylindret Subaru motor. Et spennende prosjekt med uviss ferdigstillelsesdato.

I garasjen fikk vi se et stort prosjekt der Mobeck bygger en Jaguar XJS V12 for en kunde som skal benytte denne
i klassisk racing. Prosjektet er særdeles omfattende da bilen ble plukket helt ned og karosseriet syrekokt hos
BS Teknikk før bygging startet. Det ser ut til at de har funnet den mest rustfrie XJS på markedet, slik at arbeidet
kan konsentreres om å modifisere bilen til gjeldende regelverk. Terje Østlyng, som er oppdragsgiver, kom innom
på møtet og kunne informere om at bilen skal være klar til slutten av 2017-sesongen. Dette er et ambisiøst mål,
så det blir interessant å følge prosjektet framover.

 

Etter grundig beskuelse av garasjeprosjektet gikk vi opp i det aller helligste, Mobecks tekniske hule i kjelleren
på hans privatbolig. Der fikk vi se en imponerende maskinpark og mange spennende «Reodor Felgen»-prosjekter.
Mobeck holdt en entusiastisk presentasjon av kamaksler, grenrør, kundebygging av støtdempere og andre
artigheter som var under prosessering.

 

Det var stor interesse fra de 22 deltakende medlemmene, og mange spørsmål ble stilt. Det var nok noen som
fant en ny leverandør av spesialproduserte duppeditter til egne prosjekter etter dette møtet.

Klubben retter en stor takk til Ole Martin Mobeck for godt vertskap, samt velvillig og god presentasjon.
Vi kommer gjerne tilbake ved en senere anledning!

Kommentarene er lukket