Sensommertur – Fosen rundt (06.-07.09.2014)

Årets sensommer-/høst-tur ble arrangert første helga i september og ble en flott opplevelse; en rundtur på Fosen i strålende vær og god temperatur. 7 biler og 14 personer deltok på turen.

Noen og enhver hadde nok vært litt bekymret for været i dagene i forkant, men vi våknet opp lørdag morgen til flott sol og over 20 grader. 14 smilende og forventningsfulle deltagere møtte opp i god tid på Esso Sandmoen og turen kunne starte presis kl. 09:00.

Første etappe var en transportetappe på nye E39 til Orkanger, der det ble en kort stopp for en baguett og kaffe/brus/is. Deretter kjørte vi videre langs Rv 710 mot Agdenes og ferjeleiet på Valset. Som planlagt var vi på plass godt framme i ferjekøen i god tid før avgang kl. 11:00.

Etter en kort overfart (uten svele) ankom vi Brekstad, der turansvarlig, Torstein Tiller i styret, hadde ordnet med omvisning på Austråt-borgen. Vel framme, fikk vi en detaljert og innholdsrik omvisning om Fru Inger fra Austråt av en meget kunnskapsrik og behagelig guide. En time gikk fort.

Deretter kjørte vi tilbake til Brekstad, der vi inntok lunsj på restauranten Melissa i sentrum.Her fikk vi nydelig mat servert av et raskt og vennlig personale.

Torstein hadde deretter lagt opp en kjørerute forbi Flystasjonen via Uthaug og videre til Botngård. Deretter ut via Oksvold og Vallersund, så tilbake til Botngård. Dagens siste etappe ble utover til Åfjord, der overnatting var bestilt på Fosen Fjordhotell.
Avstandene er ikke så store på Fosen, så Torstein hadde lagt inn en (valgfri) ettermiddagstur ut til Stokkøya før vi skulle innta middag. Alle bilene ble med også på denne turen som ble meget vellykket. Fortsatt utrolig bra vær ut på kvelden, folk var glade og smilende og alt gikk som planlagt.

Tilbake på Fosen Fjordhotell spanderte klubben, ved Odd, drikke i baren etter eget ønske før vi gikk til bords for middag. Både fisk, kjøtt og dessert gikk ned på høykant.

Selvfølgelig måtte vi også på denne turen ha en quiz, denne var laget av Gunn. Hun gjennomførte med hard hånd, alle kranglet, som vanlig, men til slutt ble vinnerlag utropt og premie utdelt.

Klokken 23:00 var alle klare for sengen, sosialt samvær og frisk luft preget alle.

Søndag var fortsatt været fortreffelig, og etter en god frokost satte vi kursen nordover. Torstein hadde hatt problemer med å finne et åpent serveringssted, men innehaveren på Fosen Fjordhotell tok en telefon, og plutselig var vi velkommen til Bessaker hvor vi fikk servert kaffe og vafler.

Spesielt, for sist vi var der møtte vi en av de innfødte på moped. En artig skrue («Hvor mange bor det her da? – Omtrent 200, når aill e heim»). Denne gangen møtte vi en som det viste seg mopedisten var onkel til. Også han en artig skrue, som kom kjørende med sin Trabant. Det ligger nok noe i genene.

Etter ankomst Osen, satte vi kursen videre mot Namdalseid. Alt gikk fint, helt til siste del av følget plutselig forsvant fra bakspeilet. Vi i front skjønte fort at noe var galt. Etter å ha snudd og kjørt noen kilometer tilbake, fant vi Sigrid og Gunnar med bilen på 2 stk. jekker. Forstillingen på MG-en hadde brukket sammen. Heldigvis skjedde dette når farten var lav og på en rett strekning.

Å få tak i NAF var ikke enkelt, da mobildekningen på stedet glimret med sitt fravær. Torstein og Gunnar hadde derfor satt seg i bilen for å kjøre tilbake mot Åfjord for å oppnå dekning. Etter ca.
3 timer venting kom endelig redningsbilen, og vi fikk både Sigrid, Gunnar og MG-en opp på bilen.

Vi andre fortsatte deretter, fortsatt i godvær selvsagt, videre inn til Namdalseid, RV 17 til Asphaugen og inn på E6. Neste stopp ble på Straumen på Inderøya, der det ble middag på Rødbrygga. Som siste gang vi var der fikk vi igjen servert en gedigen middag, fantastisk mat !!

Etter middag var turen over, alle kysset og klemte før vi satte oss i bilene og kjørte hjem. Det hadde vært en flott tur, planlagt av Torstein. Godværet fulgte oss til vi var tilbake ved start.

En stor takk til Torstein for en godt planlagt og utmerket gjennomført tur, alle var storfornøyde.