Innemøte – Bilelektro (04.03.2014)

Årets første ordinære medlemsmøte hadde tema Bilelektro og ble avholdt hos Møller Bil på Tunga. Det ble en flott start på sesongen, hele 27 medlemmer møtte opp. Det var tydelig at dette temaet og Møller Bil var en flott kombinasjon.

Vi ble mottatt av servicemarkedssjef Erling Wisth og fagtekniker Jack. Begge viste i løpet av møtet meget stor fagkunnskap på sine områder – dette blir alltid godt mottatt av medlemmene.
 

Erling Wisth startet med en gjennomgang av konsernet Volkswagen AG og Volkswagen AG i Wolfsburg, Tyskland. Konsernet har 550.000 ansatte på verdensbasis og leverte 9.3 millioner biler til kunder i 2012. De disponerer 100 bilfabrikker og produserer 38.000 biler i uken. I Wolfsburg har de sin hovedorganisasjon, og verdens største bilfabrikk under samme tak.
Med et fabrikkområde på størrelse med staten Monaco, burde de ha nok av plass til å boltre seg på, selv med 44.000 ansatte. I parentes kan nevnes at Golf nummer 30 million ble produsert i 2013. Spennende å se hvor lange de klarer å holde Golf blant verdens mest solgte biler.
 
Møller Bil Trondheim AS, er et heleid datterselskap i MøllerGruppen. De engasjerer 168 ansatte, og har en omsetning på 866 millioner kroner. Imponerende i trøndersk sammenheng !!
Fra anleggene i Trondheim og Stjørdal, leverer de Volkswagen person- og nyttekjøretøy, Audi, Skoda og bruktbiler. De har selvsagt verksteder for alle bilmodellene, og driver i tillegg dekkhotell.

 
Ennå hadde vi ikke startet på orienteringen om den tekniske utviklingen frem til dagens topp moderne bil. Dette var fagtekniker Jack`s ansvar.
Imponerende å se hvordan dagens bilmekaniker har en helt annen arbeidsdag enn det vi husker fra 60-tallet. Da åpnet vi panseret, justerte tomgangsskruen, skiftet plugger og så var bilen som ny.I dag består bilen av et utall computere som hver og en har sitt ansvarsområde. Kommunikasjonen mellom disse er ikke lenger med ordinære ledninger, men via et system som ble sammenlignet med god gammeldags telegrafi.
Ikke rart at det i dag er langt mer spesialisering blant mekanikerne enn det var tidligere. Jeg er sikker på at det må skrangle og riste godt i hodene på de fleste av mekanikerne, for å få dette til å fungere.
 

Spørsmålene haglet, for det var sikkert flere i klubben som var mye mer oppdatert på dette, enn for eksempel sekretæren.
Deretter gikk vi gjennom verkstedet til både VW og Audi. Kun få biler var inne, så enten er det ikke feil på dem, eller så hadde de gjemt dem før vi kom.  
 
Medlemmene ga seg ikke før klokken var 21.30, da var det slutt.Egentlig veldig greit, for de fleste hadde nok fått den infoen de trengte, og vel så det.
Klubbens formann Odd, overrakte klubbens emaljerte emblem som takk for det flotte møtet.Vi setter alltid pris på at de vi kommer til har forberedt møtet på en skikkelig måte.
 
 
En takk til Tom i styret for et flott arrangement, og selvfølgelig til Møller Bil med sine to representanter. Det var jo de som egentlig la grunnen for et svært vellykket møte.
Så ser vi frem til nytt medlemsmøte i april, invitasjon kommer på vanlig måte, en uke før møtet finner sted.

 
Scroll to Top