Europasamling for Triumph TR i Norge

Triumph TR Registeret i Norge påtok seg for 4 år siden å arrangere Europasamling i Norge for alle TR klubbene i Europa. European TR Meeting avholdes årlig i september og det er ulike arrangør land hvert år.

Tekst: Tom Berve
Foto: Anette Berve

Etter fire års planlegging kunne arrangementskomiteen, bestående av tre par, ønske 127 TR’er velkommen til Norge 5. september. Litt over 60 av bilene ankom med Kiel fergen og 20 med fergen fra København. Første mål på ruten var Beitostølen med overnatting på Radisson Blu. Alle deltagerne ankom Beito i strålende sol og etter registrering og utdeling av deltagerutstyr og Rally plater var det rett i slalåmbakken med grilling og go-kart kjøring. Opp med heisen og rulle utfor i skikkelig svingete løype. Utrolig populært. Meguiar’s var hovedsponsor for turen så de stilte med fullt vaskeutstyr. Deltagernes biler ble rengjort og det ble gitt produkt info. Dagen ble relativt tidlig avsluttet etter middag og mye bilprat. Mange hadde kjørt mye for å komme til første mål på turen.

Fredag var det avreise ganske tidlig med rute over Valdresflya. Valdresflya viste seg fra sin trolske side med varierende skydekke og noe tåke ispedd gjennomslag av sol! Lunsj i Lom og pit-stop på Grotli på veien til Geiranger. Tind hadde sponset oss med spekemat så det ble Taste of Norway fra Billerud Motor Sport sin trailer på Grotli. Før nedkjøring til Geiranger var deltagerne på Dalsnibba.

Ved ankomst Geiranger var det innkvartering på fantastiske Union hotell. Maguiar’s gutta varigjen på plass med vasking av biler, topp service. Her ble det også behov for service teamet, tøffe norske veier satt bilene på prøve. Bråthen Bil med Trond Bråthen og Knut Larsen var med hele turen som viktige ressurser. De stilte med bil, henger, verktøy og masse deler. Hadde det ikke vært for de var det nok noen biler som ikke hadde gått på egne hjul hele veien.

Lørdag var det tid for å vise våre gjester noe av det ypperste av hva vi har å by på. Halvparten av deltagerne dro på fjord cruice på Geiranger fjorden på morgenen, og den andre halvparten kjørte til Trollstigen. På ettermiddagen ble det skifte.

Søndag morgen var det ca 30 biler som avsluttet turen og dro hjem. 97 biler var med videre med lang transport etappe via Gamle Stryne vei, lunsj på Hjelle, videre til Balestrand og innkvartering på ærverdige Kviknes.
Sigurd Kvikne fortalte hotellets historie før middag.

Mandag starten dagen med ferge tur til Vangsnes. Mål for dagen var Lofthus og Ullensvang Hotell. Kaffe stopp på Vik og besøk på Motor Museet. Det ble kø for bensin fylling, 5 mil til neste mulighet. Statoil hadde sponset oss med kaffe kopper til alle så kaffe og vafler ble fortært på stasjonen. Ruta gikk over Vikafjell og til Stalheim hotell for lunsj stopp og kjøring ned Stalheims kleivene. Neste store severdighet var den nyåpnete Hardanger brua. Her ble våre utenlandske gjester virkelig imponert. “Round about in a tunnel!!!” Det hadde de ikke sett før. Alt var nytt og skinnende hvitt, fantastisk belysning i rundkjøringene i tunellene i hver ende. Innkvartering på Ullensvang hotell og velkomst av Hans Edmund Utne som fortalte distriktets, og hotellets historie under informasjonsmøtet før middag.

Tirsdag kom ukens store utfordring. Aktivitetene vi skulle på denne dagen krevde at vi kjørte i samlet flokk. Felles avreise fra hotellet akkurat kl 09.00 for nesten 100 biler. Første mål gården på Kjeåsen. Veien og tunellen opp er så smal at den er åpen for kjøring opp til gården hele timer, og kjøring ned igjen halve timer. Det er utrolig at det var mulig å bo og livnære seg på en gård i et så utilgjengelig område.

Felles avreise fra Kjeåsen med Hardanger Natur Senter som mål. Besøk på senterets utstilling, film og lunsj før avreise til Gamle Måbødal vei som var åpnet for oss. Den gamle veien er i dag kun åpne for gående og syklister. Spektakulær kjøretur med alle bilene på rekke.

Neste stopp var Sysendammen. Her hadde vi fått nøkkel så bommen ble åpnet og alle bilene kjørt utpå for fotografering. Unikt skue.

Vi hadde et høyt aktivitetsnivå på hele turen, vi ønsket å vise vår utenlandske gjester så mye som mulig på kort tid. Det var nok noen som kunne tenke seg noe mer tid i det fantastiske badeanlegget på Ullensvang som var påkostet 100 mill.

Siste kvelden.
Samling i hagen med bål og felespill før middag å Ullensvang. Dette toppet alle inntrykkene våre gjester hadde fått gjennom en utrolig opplevelsesrik uke.

Onsdag var det pakking av biler igjen og avreise via Haukeli. Stopp for felles lunsj på Haukeliseter. Skikkelig norsk mat, reinskav, med tyttebær til. Der ble det offisielle avsluttet selv om mange av deltagerne var innkvartert på Forenbu før utreise.

«Best TR Meeting ever»
Vi hadde som mål å levere den beste samlingen som noen gang var levert. Det fikk vi bekreftet under avslutningen at vi hadde levert.

I tillegg til at hele gruppen hadde gjort en fantastisk jobb med planleggingen fikk vi også det beste været vi kunne tenke oss.  Kun et par timer med regn i løpet av en hel uke, og «indian summer».

Sommeren ble «slått av» dagen etter at våre gjester hadde forlatt landet ut Oslofjorden, strålende sol og blikk stille.
Wow.

Skroll til toppen