Vårtur 2011 ! (11.-13.05.2011)

På grunn av ras og dårlige værutsikter på Nord-Vestlandet ble det på kort varsel bestemt at årets vårtur i stedet skulle gå til Helgelandskysten. Alle deltagerne var meget fornøyd med denne beslutningen både før, under og etter turen som ble svært vellykket gjennomført.

8 biler møtte opp lørdag morgen på det faste oppmøtestedet på Esso Moholt. På turen innover til Steinkjer
sluttet det seg til flere fra nordfylket slik at vi ved oppsamlingsstopp nord for Steinkjer kunne telle opp 11
biler og 20 personer. Været var flott, bankstreiken var avblåst og alt lå til rette for en kjempehelg.

En god lunsj bestående av dobbel (!) kotelett-tallerken ble inntatt ved Vertshuset Grong. Før, under og etter
maten ble resten av dagen planlagt med den meget snarrådige turkomitéen i spissen.

Fra Grong gikk ferden videre langs E6, videre på RV 775 over Gartlandsheia til Høylandet. Der kom vi inn på

den flotte RV 17 / Kystriksveien som vi fulgte videre inn i Nordland fylke, ut mot kysten og ferjeleiet på Holm.

En kort ferjetur og en snau times kjøring senere var vi framme i Brønnøysund, der vi sjekket inn på Thon Hotel
Torghatten. Et nytt og flott hotell som ligger flott til like ved flyplassen i Brønnøysund.

Om kvelden var det middag på Sjøhuset (Sea House), en trivelig restaurant som ligger fint til like ved
småbåthavna i Brønnøysund. De aller fleste ble ikke avskrekket av 1,7 km avstand og valgte å spasere til og
fra byen i det flotte vårværet. Det ble en trivelig kveld med god mat og godt selskap.

Søndag morgen sjekket vi ut fra hotellet og kjørte til ferjeleiet på Horn. Der tok vi ferja ut til Vega, som underveis

også stopper på Ylvingen, øya kjent fra TV-serien ”Himmelblå” på NRK. På Vega besøkte vi blant annet E-huset
og spiste medbragt lunsj i flotte omgivelser i havgapet.

Om ettermiddagen tok vi ferja tilbake til Brønnøysund og kjørte sørover kysten til Rørvik, der vi sjekket inn på
Kysthotellet. Om kvelden gikk vi ut for å spise på Napoli restaurant i Rørvik sentrum, der vi ble vi møtt av en
særdeles serviceinnstilt betjening som satte opp langbord for oss på sparket. Styret var i godlune og bestemte
at klubben skulle spandere maten denne kvelden, et populært vedtak. God mat fra en variert meny.
Mandag morgen gikk ruta via ferje Hofles – Lund og Namsos til Sjøåsen. Der tok vi en avstikker ut til Utvorda
og sjømatrestauranten Sjøbua Spiseri hvor vi fikk servert en solid lunsjbuffet med mange forskjellige retter,
både fisk og kjøtt, og tilhørende desserter og kaffe etter maten. Bare noen få av deltagerne visste om dette
stedet fra før, men etter dette besøket vil sannsynligvis flere komme tilbake hit. Meget bra mat.