Trondheimsfjorden rundt (lørdag 21. – søndag 22. august)

På tross av at værgudene for en sjelden gangs skyld ikke var helt på vår side hele helgen ble det en fin tur rundt Trondheimsfjorden. 9 biler og 14 personer deltok denne gangen. Spredt skydekke ved oppmøte lørdag morgen men noen dristige sjeler møtte opp og startet ned-cabbet. En litt fuktig fornøyelse på første etappe langs E6 til Orkanger, men så trakk skyene seg tilbake, og vi hadde blå himmel og sol over oss på den videre ferden utover langs fjorden mot Agdenes, og ferjeleiet på Valset.

En kort kjøretur fra ferjeleiet på Brekstad til Austrått Fort. Der parkerte vi og gikk opp til trippelkanonen som naturlig nok ligger på en høyde med god utsikt utover fjorden. Et imponerende skue. Etterpå ble det enda en kort etappe til Fosenhallen i Botngård,  der det tilfeldigvis var en såkalt ”ellevill loppisdag” som fristet enkelte medlemmer til en handel. Deretter var det tid for lunsj på Bjugin hotell i Botngård sentrum.

Turen gikk videre via Åfjord ut til Stokkøya. Kjøreruta var godt timet, da vi var framme ved broa over til Stokkøya var det akkurat nok tid til å parkere og gå opp på toppen av brua, før vi fikk se nordgående Hurtigrute passere under broa, og gå videre gjennom spektakulært kystlandskap ut mot yttersida av øya.

Dagens siste etappe gikk tilbake til Åfjord og Fosen Fjord Hotell på sen ettermiddag. Her fikk vi en respektabel mottakelse av en særdeles serviceinnstilt nordnorsk hotellsjef og 2 strategisk plasserte Jaguarer som vi fikk parkere ved siden av. Ved ankomst fikk vi servert kaffe og nystekte vafler.

Om kvelden ble der servert en treretters middag i hotellets spisesal. I påvente av maten spanderte hotellsjefen en selvkomponert drink som så ut til å falle i smak. Videre utover kvelden ble det sedvanlig sosialt samvær og quiz-konkurranse med aktuelle spørsmål fra steder vi hadde eller ville passere på turen.

Søndag morgen spiste vi en god frokost på hotellet før vi kjørte samme vei som dagen før tilbake til Olsøy-krysset. Der tok vi av nordover mot Verrabotn, over Meltingen og videre til Skarnsundbrua. Her ble den en kort stopp for fotografering og kjøping av is/kaffe før vi kjørte inn til Inderøya og Den Gyldne Omvei.

Lunsj ble inntatt på Øyna Parken, som ligger fantastisk til med panoramautsikt over Straumen og fjorden. Et trivelig spisested som serverer kortreist og meget velsmakende mat i flotte omgivelser, kan absolutt anbefales.

På grunn av søndag og akkurat avsluttet sommersesong var dessverre en del av stedene langs Den Gyldne Omvei stengt denne dagen. Men likevel en fin kjøretur via Kjerknesvågen, Småland og Gangstad tilbake til Straumen. Kort stopp ved Galleri Høye med flotte kunstgjenstander og en imponerende hage.
Etter enda en kort kjøretur var vi framme ved Stiklestad Nasjonale Kultursenter. Der ble det tid til å se seg litt rundt, handle og slappe av litt ved peisen før dagens middag på hotellet. Enda et godt måltid. Mette og fornøyde takket vi hverandre for turen før vi tok fatt på siste etappe langs E6 i tildels kraftig regnvær.