Rapport fra Historisk Racing runde nr 2 som gikk på Gjelleråsbanan i Karlskoga

Solid norsk deltagelse og gode resultater i årets Velodromlopp. Artikkelen er oppdatert 24.06.2008 med ytterligere resultater, se nederst i artikkelen.

Både før og under Velodromloppet var det diskusjoner blandt deltagerne om hvor heldig det er å slå sammen «G»biler (inntil 1971) og «H»biler(inntil 1981 med slics).

De som kjører i Norges Cup’en inntil 1971 med gatehjul har ikke sjans til å hamle opp med et titalls svenske biler med slics, og inspirasjonen og motiveringen til å delta i Sverige, uteblir hvis det skal fortsette med slikt regeltull, sier Knut Chr Hallan, som etterlyser et stabilt dekk reglement.

Likevel klarte flere å hevde seg  bra i et WET RACE i øs pøs regnvær i Finale 2 søndag. Spesielt var Atle Ramberg med Escort Twin Cam  god på den kjempeglatte Karlskogabanen og tok en 6 plass i heatet og selvsagt 1.plass i klassen.

Mest positiv utvikling har Dag Henning Nielsen i Lotus Elan hatt. Etter flere år med trouble, funker alt og han tok 2 tredjeplasser og 2 klasseseire i Historisk N C.

Rolf Busch tok 5.plass i finale 1, men fikk motorproblemer og måtte stå over finale 2 søndag.

Birger Knutsen i Cooper S tok 4.plass i Finale 2 og imponerte med å hamle opp blandt de store gutta i Sverige, og Vidar Østbrathen har bygget om Cortina’en fra GT til Lotus og det begynner å gå fort etterhvert.

Fredrik B. Knutsen i Specialpreparert Hillman Imp har fått kontroll på teknikken og det var moro å se Imp’en slik den skal gå!

Bent Edvard  Lundebyei Escort Twin Cam har også fått istand Escorten etter rundvelten i fjor og er på vei fremover i konkurranse med Trond Bull Enger i sin spesielle Datsun 166 SSS.

Spenningen i  den største volumklassen var stor etter 1. runde . Knut  Chr Hallan i Morgan Plus 8 hadde slått Hans Petter Havdal i Porsche, mens på Velodrombanen hadde Havdal  bedre kvalifiseringstid og stod først på startplaten. Mats Gjerdrum i BDA Escrt ville også ha et ord med i laget. Finale 1 lørdag klarte hverken BDA’en eller Morgan’en å matche Porschen, og det ble en kamp om 2.plassen der Hallan dro det lengste strået. Escorten til Gjerdrum gikk ikke maksimalt denne gangen heller, men den kommer nok etterhvert.

Som i fjor ble det regn søndag. Gjerdrum stilte ikke til start, så det ble en kamp om NC poeng mellom Havstad og Hallan. Med startposisjon for de norske midt i det 26 bilers store heatet, ble det en hektisk start i styrtregnet. Hallan tok 4 biler i starten og fikk Havstad bak seg.

Med åpen bil og dugg i hjelmen, ble det en utfordring og 3 ganger bruk av escape lane i løpet av 16 runder, rapporterer Knut. Det var visst ikke lettere med en baktung Porsche med sviktende vinduspusser, som endte i sandfella. Atle kjørte som en gud i regnet og hadde alt under kontroll til 1.plass foran Trond Bull Enger og Bent E. Lundbye.  Med seier i Finale 2 sikret Hallan seg en ledelse på Havdal foran Valer og Sportscar Meeting 30. august.

Bestefar Hallan i Flishaugen Racing

Peer Høvik melder: Dag Finn Larsen gjorde en fenomenal innsats i klassen «Tvåsitsiga racersportvagnar», Sport 2000, Periode IR, 1978-82, med sin Tiga Sport 2000. I første heat lørdag 14. hentet han seg opp fra startposisjon 11 til nr. 5 i mål. Likevel kom dette i skyggen av at han så suverent vant finalen i et spennende wetrace på søndag. Han startet også for NSK.

Knut Hallan supplerer: Birger Knutsen vant 1300cc klassen, i hard konkurranse i begge heat i tillegg til 8 og 4 plass totalt blant 17 startende.

Skroll til toppen