Tilbake til hovedsiden


Hva er Norsk Sportsvogn Klubb
Terminliste
Bestill regalier
Lokalavdelinger
Merkeregistre
Styret
Medlemsfordeler
Innmelding
Kj�p/salg - markedssiden
Si din mening i Luftfilteret!
Arkivet (gamle artikler, bilder etc.)


Er det sp�rsm�l til disse sidene s� ta kontakt med Inge Mauseth  eller J�rn Innset
� NSK/Internet-red. 200
1

Racingaften 2001
15.11.2001
Tekst/foto: Morten Larsen
Foto: J�rn G. Innset


Entusiastenes kveld

Det begynte den gang Sigurd Amundsen var med i Racinggruppa i Norsk Sportsvogn Klubb. Den f�rste Racingaften p� Norsk Teknisk Museum gikk av stabelen for mange �r siden. Sigurd har v�rt den utrettelige drivkraft gjennom alle disse �rene. Torsdag 15. november �pnet han den tradisjonsrike Racingaften med � vise korte videosnutter av norske sportsvognentusiaster p� Gjeller�sbanen ved Karlskoga en gang p� 80-tallet.
hygge_72.jpg (16351 bytes)

Sigurd �pnet m�tet med � sp�rre hvor mange det var som husket tilbake til 1981 og de tre racersportsvognene som var lakkert i Quaker State sine farger. – Det var Kai Roger Eriksen i Austin Healey Sprite, John Erik Skjefstad i Lotus Elite og Francis Horn i Austin Healey 100/4, mimret Sigurd.

Men det var jo egentlig de tre sportsvognene som var rullet inn i auditoriet p� Norsk Teknisk Museum folk var kommet for � h�re om. Dessverre kunne nok flere funnet veien til NTM denne kvelden. Hvorfor det bare var de st�rste entusiastene er vanskelig � si, men mange gikk glipp av en kjempefin kveld!

Ginetta G4
Sigurd introduserte Rolf Busch fra Hosle, som hadde tatt med seg en nydelig liten Ginetta G4. Rolf fortalte om br�drene Walklett som i 1958 bygget seg en bil for � ha det g�y med. Deretter trillet den ene bilen etter den andre ut av garasjen i Woodbridge, Suffolk. Et lett r�rramme-chassis og god vektfordeling er etpar av hemmelighetene bak et rikt antall seire.

BMW M1
Espen Enerhaugen hos Carozzeria Alfa i Dr�bak hadde l�nt ut en BMW M1, som Morten Aanonsen hadde tatt med seg. En riktig godbit, for det var en Procar-versjon med en blodtrimmet motor ogTN_DSCN5609.JPG (3551 bytes) praktfulle grenr�r. P� den tiden gikk det en Procar-serie foran alle Formel 1-l�p, hvor F1-stjernene fikk utdelt en bil hver og sikkert hadde det kjempeg�y.

Locost-klassen
Tredje sportsvogn i rampelyset var et eksemplar fra den etter hvert s� popul�re Locost-klassen. Dette er en sportsvogn som er laget for � gi folk med sm� budsjetter anledning til � drive med motorsport. En sympatisk bil med en popularitet her i Norge som virkelig tar av.

Arild Lybeck er ”Mr Locost” i Norge, og fortalte om klassen og bilen til et lydh�rt publikum. Han fortalte hvor enkelt det g�r an � bygge seg en. Lybeck holder til p� Ski og importerer disse byggesettene.

Akkurat den bilen som var tilstede denne kvelden var den f�rste som ble bygget. Og det var det Kjell Aaen som hadde gjort. – Det morsomme er at du i teorien kan vinne med den billigste og tape med den mest p�kostede. Han fortalte at bilen kunne kj�re p� 1.01 p� Rudskogen. Denne bilen hadde en 2-liters Abarth-motor og ble kj�pt av Truls Moholdt. Truls fremhevet det fine milj�et i klassen og fortalte at det n� er fullt mulig � f� en brukt sportsvogn i Locost-klassen for under 100.000.

Clubman-racing
Svein Langholm er et ivrig medlem. Han begynte sin motorsport-karriere med en Lotus Seven Serie 4. Deretter kj�pte han en Sport 2000 og ble s� bitt av basillen at han investerte i en Clubman-racer. Siden kunne han fortelle at han hadde g�tt en hard skole, og l�rt seg oppsett av bilen og alle knepene. Men han anbefaler denne typen motorsport med en slik entusiasme og overbevisning at vi blir fristet noen og enhver. En tidvis meget underholdende, men kanskje litt lang video han hadde laget ble vist avslutningsvis.

Siste punkt p� m�tet var den tradisjonelle trekning av lodd, hvor klassiske sm�remidler fra Castrol og gaver fra Carozzeria Alfa var de popul�re premiene. Og helt til slutt rosinen i p�lsa: Sigurds velbrukte video med Porsche 917 og Derek Bell som kj�rer og forteller. En fantastisk video som vi h�per blir ”samme prosedyre” ogs� neste �r!

BMW_M1.jpg
BMW_M1.jpg
DSCN5592.JPG
DSCN5592.JPG
DSCN5593.JPG
DSCN5593.JPG
DSCN5594.JPG
DSCN5594.JPG
DSCN5595.JPG
DSCN5595.JPG
DSCN5596.JPG
DSCN5596.JPG
DSCN5597.JPG
DSCN5597.JPG
DSCN5598.JPG
DSCN5598.JPG
DSCN5599.JPG
DSCN5599.JPG
DSCN5600.JPG
DSCN5600.JPG
DSCN5601.JPG
DSCN5601.JPG
DSCN5602.JPG
DSCN5602.JPG
DSCN5603.JPG
DSCN5603.JPG
DSCN5605.JPG
DSCN5605.JPG
DSCN5607.JPG
DSCN5607.JPG
DSCN5608.JPG
DSCN5608.JPG
DSCN5609.JPG
DSCN5609.JPG
DSCN5610.JPG
DSCN5610.JPG
DSCN5611.JPG
DSCN5611.JPG
DSCN5612.JPG
DSCN5612.JPG
DSCN5613.JPG
DSCN5613.JPG
DSCN5615.JPG
DSCN5615.JPG
DSCN5616.JPG
DSCN5616.JPG
DSCN5617.JPG
DSCN5617.JPG
DSCN5618.JPG
DSCN5618.JPG
DSCN5619.JPG
DSCN5619.JPG
DSCN5620.JPG
DSCN5620.JPG
DSCN5621.JPG
DSCN5621.JPG
DSCN5622.JPG
DSCN5622.JPG
DSCN5624.JPG
DSCN5624.JPG
DSCN5625.JPG
DSCN5625.JPG
DSCN5626.JPG
DSCN5626.JPG
DSCN5627.JPG
DSCN5627.JPG
Ginetta.jpg
Ginetta.jpg
hygge_150.jpg
hygge_150.jpg
hygge_72.jpg
hygge_72.jpg
Locost_72.jpg
Locost_72.jpg
M1_motor.jpg
M1_motor.jpg
Publik_150.jpg
Publik_150.jpg
Publik_72.jpg
Publik_72.jpg
Aanonsen.jpg
Aanonsen.jpg