Hva er
Norsk Sportsvogn Klubb Er det
spørsmål til disse sidene så ta kontakt med Inge Mauseth eller Jørn Innset |
![]() |
Medlemsmøte
om Caterham "Too fast to race" Landets minste bilforhandler var på plakaten i sesongens første innemøte - Geir Øxseth med Caterham 7. Vi kan vel ikke si at salget er til å leve av for Geir, men denne minimalistiske sportsbilen vil aldri bli noen volumselger. Til det er den for kompromissløs, og en potensiell kjøper er derfor mer enn gjennomsnittlig lidenskapelig i sitt forhold til raske åpne biler. Vi har en del eiere av seven i klubben, og ryktene forteller om ytterligere 2 som står klare med bestillingen i hånden - HUSK BARE Å LEVERE DEN, VÅREN NÆRMER SEG! Geir kunne fortelle om SLR500, den nyeste i rekken av modeller og også den mest ekstreme. 230hk og 460kg, neppe spesielt tilfeldig da Westfield "tok kaka" for et år siden med sin FW400. Caterham holder fast på Rovermotoren og i samarbeid med Minister har de tatt steget opp fra en allerede høyt tunet 1.8l med 190hk. Jeg kan dessverre ikke vise noen bilder av denne men prøv www.caterham.co.uk fremover, modellen blir snart lansert. Caterham har igjen vært på Nurburgring i Tyskland og tatt tilbake rekorden for standardbiler etter at Porsche tidligere i år yppet seg med GT3. Offisiell rundetid har ikke blitt nevnt enda men det snakkes om første bil under 8 minutter - i så fall en forbedring på ca 10 sekunder. Roadsport er en forholdsvis ny gren innen asfaltracing som Geir er involvert i (han viste bl.a. opptak fra årets serie), vi snakker om gateregistrerte biler og etter hva jeg kan skjønne så er Geir veldig interessert i å få oss på banen neste år slik at han kan få kjørt forbi flere. Slutten av sesongen i år viste tydelig tegn på hvilken dominans vi kan vente oss av Caterham fremover - som vi har sett i Sverige i mangfoldige år, og som vi også så tidlig på 80-tallet i England. Engelskmennene tok til det drastiske skritt å ekskludere Caterham fra serien hvorpå Caterham Cars lanserte bilen under mottoet "too fast to race". Trolig er antall utøvere i asfaltracing i Norge for få til at noe slikt skjer her. I "museet" til Hallan sto bilen til Geir og det ble tid til en inspeksjon på slutten av kvelden. Det er alltid interessant å se nærmere på en Caterham, i rak motsetning til andre mer serieproduserte sportsbiler finnes det andre ting å se på enn et uorginalt eksosanlegg; det finnes vel neppe 2 Caterhamer som er like. Denne bilen var opprinnelig en SuperSprint (eller muligens en standard x-flow på 85hk?) med solid bakaksel og standard 5-trinns kasse, også fra Ford. I dag er den tilnærmet lik en SuperLight R med 6-trinns egenprodusert kasse fra Caterham og deDion halv-uavhengig bakhjulsoppheng med Watts linkage. Kun motoren er beholdt, men den har også gjennomgått en solid frisering. Bilen har også en fiks hjemmelaget aeroscreen, noe som krever "eyewear" av en eller annen sort - Geir har valgt slalombriller han om det... Alt i alt en hyggelig kveld, men vi ser gjerne at flere av medlemmene møter opp neste gang! Jeg kan ikke tro at alle sitter fast i garasjen...i så fall er dere unnskyldt!!
|