Tilbake til hovedsiden


Hva er Norsk Sportsvogn Klubb
Terminliste
Bestill regalier
Lokalavdelinger
Merkeregistre
Styret
Medlemsfordeler
Innmelding
Kj�p/salg - markedssiden
Si din mening i Luftfilteret!
Arkivet (gamle artikler, bilder etc.)


Er det sp�rsm�l til disse sidene s� ta kontakt med Inge Mauseth  eller J�rn Innset
� NSK/Internet-red. 2000

Dr. Jekyll og Mr. Hyde
27.11.00
Tekst: Bj�rn Riise
Foto: J�rn Innset / Bj�rn Riise / Honda
(samme artikkel som i V&S, men med mer bilder)


Honda S2000

TN_DSCN2988.JPG

Det dukker opp sportsbiler hos de fleste bilfabrikker med respekt for seg selv. Turen er n� kommet til Honda sin nyeste kreasjon, S2000. NSK var s� heldig � f� l�ne ett eksemplar fra Skotvedt Drammen AS.

Undertegnede ble hentet p� jernbanestasjonen i Drammen en fredag ettermiddag og fikk overlevert bilen samtidig etter en gjennomgang av finesser og praktiske opplysninger. Jeg kj�rer selv en cabriolet i klubbsammenheng og mitt f�rste inntrykk var at det har skjedd mye p� den fronten i l�pet av de siste ti �rene. Det var jo nesten ikke noe st�y eller turbulens � snakke om, samt at det kunne noteres at bilen var utrolig lettkj�rt. S� lettkj�rt at selv mor kunne kj�rt den. Dette ble ytterligere bekreftet p� l�rdag da vi var p� handletur i Oslo og madammen satt bak rattet, noe hun trivdes med. Alle damer liker jo oppmerksomhet (mye) og det f�r man med denne bilen.

Ellers er det jo motoren som her er den st�rste genistreken. 2 liter p� 240 hk uten hjelpemidler som
TN_DSCN2994.JPG TN_DSCN2992.JPGturbo og kompressor som drar jevnt fra 1500 til 8800 omdreininger. Alle hestene f�r hjelp av en passe hard clutch og en lettgiret 6 trinns tettsteget girkasse som til slutt har en differensial med brems. Dette gj�r at den ikke spinner bare p� ett hjul p� v�t eller d�rlig underlag, men med begge. Med andre ord dobbelt s� mye feste en med vanlig differensial.

N� er bilen veldig tung, 1250 kg egenvekt, s� den trenger alle hestene. Bilen virker kvikk mellom 40 og
PHOT0018.JPG 110 bare du har lagt inn det rette giret! Mange trenger en tilvenningsperiode p� en motor som runder 9000 omdreininger. Skj�nt kommer man over den sperra, som de fleste har med � dra ut turtallet over 5500 (det er jo der vanlige motorer gir opp), har Hondaen fortsatt 3500 mer � gi. Den opplevelsen er ubeskrivelig og m� bare pr�ves selv.

Jeg brukte fredagen til � cruise rundt med min bedre halvdel i Oslo sentrum og tok en bedre middag p� en fortausrestaurant i sentrum hvor jeg ogs� kunne holde et �ye med bilen. For det er ikke tvil om at den var som en magnet for gutter og jenter i alle aldre.

Kj�rermessig var den etter min smak meget bra, mens andre syntes den var for komfortabel. Alt er jo en smakssak men jeg synes igjen at Honda har funnet den rette middelvei. Bilen er stiv nok. Den sporer litt pga av den manglende veistandarden i Norge med dekk av dimensjon 205/55-16 foran og 225/50-16 bak, men det er bare med p� � skjerpe sj�f�ren slik at han f�lger med hvor bilen har tenkt seg. For � klage til politikerne p� d�rlig veinett og forvente at noe skal skje er som � tro p� julenissen.

Ja, det er servostyring - men den er progressiv og tar hensyn til b�de fart og hastighet . Styringen er kontant og presis og fungerer b�de p� landevei og i bykj�ring. N� ble det aldri noen banekj�ring p�
TN_DSCN2991.JPGRudskogen slik planen var s� noe inntrykk av bilen p� bane har vi ikke f�tt, men det kommer vel flere anledninger h�per jeg. Setene passet bra og de hadde de justeringsmuligheter som var n�dvendige. De var i skinn som var spesialbehandlet slik at de skulle t�le fuktighet bedre en normale skinnseter. Det digitale instrument panelet blir det alltid diskusjon av. Det blir fort gammeldags. Bare se p� noen amerikanske biler som fikk det p� 80- og 90- tallet. De ser i dag ganske kjedelige ut. Nei, det m� v�re analoge instrumenter, men gjerne i digital utf�rsel. Det var imidlertid en ting som irriterte meg noe grensel�st og det var bryteren til lyktespyleren. Den var nemlig plassert i tunnelen mellom setene. Derfor greide jeg � legge armen eller albuen p� den 4 ganger p� 12 timer - noe som resulterte i en s�pedusj hver gang ….. Taket var jo nede og da spylte de rett inn i bilen.

Det skal nevnes at S2000 er utstyrt med xenon gasslamper noe som gir markedets beste lysvirkning.
TN_DSCN2982.JPGDet er standard med radio og kassettspiller.CD-veksler er tilleggsutstyr .Den blir montert i bagasjerommet. Der var det for�vrig ikke s� veldig stor bagasjeplass, men det er dypt og kurvformet, s� matvarene som ble handlet l�rdag holdt seg i posene sine hele vegen hjem. Positivt! Som regel er de p� vill flukt baki der.

Bremsene var meget bra til normal kj�ring, det er jo ABS bremser, men de fikk jeg aldri testet ut da det ikke ble noe banekj�ring p� oss denne gang. N�r vi er inne p� sikkerhet skal det nevnes at karosseriet er bygd opp rundt en st�ltube der motor, girkasse og kardang sitter, noe som gir ett stivt chassis og minimal fleksing. Dobbel airbag og velteb�yler er ellers i beredskap hele tiden. Ikke slike som kommer opp n�r du velter, men som er oppe hele tiden. Mellom setene er en liten vindskjerm i pleksiglass som kan vippes opp og ned etter behov. Den er meget effektiv, s� bra faktisk at det ikke er noe problem � kj�re p� langtur med taket nede idet det ikke blir trekk i bilen. Noe som ogs� hjelper til er en egen innstilling p� varmeapparatet som en bruker n�r taket er nede, og fordeler varm luft der det blir trekk. I praksis blir det slik at en kan kj�re nedcabbet mye lenger en man ville gjort i en eldre bil uten denne finessen. Meget bra!

Det er ogs� aircondition p� denne bilen noe det skulle v�rt p� alle cabrioleter. Den har nemlig flere bruksomr�der enn � lage kj�lig luft (noe de fleste vet). Den trekker ogs� fuktighet ut av kupeen ved regnv�r slik at rutene ikke dugger ned. Dette gjelder s�rlig bakrute og sideruter.
Det er jo en mulighet at du er v�t n�r du setter deg inn i bilen eller at du blir overrasket av et skybrudd . Da er det bare � stoppe opp, sette p� h�ndbrekket, dytte bryteren for taket fremmover og ca 15 sekunder senere er du under tak. Dette er den raskeste suftletten jeg har pr�vd samt den enkleste � feste. 2 klips i forkant s� var vi under tak. S� var det p� med AC og duggen forsvant. Kan det bli enklere? Taket var ikke dobbelt, noe som gj�r at det ikke demper noe s�rlig st�y i tunneler, men for � motvirke st�y har man 2 muligheter. Den ene er � skru opp radioen. Boseanlegget hadde h�y lydkvalitet. Eller det som jeg gjorde: Ned med taket, gire ned til andre gir, ligge mellom 5000 og 8000 omdreininger og bare nyte motorlyden. Motoren er jo n�rmest lydl�s opp til 3000 omdreininger noe som igjen gir en behagelig opplevelse for de komfortorienterte.

Konklusjonen er at 535000 kr er mye penger for en bil uansett merke, skj�nt ingen biler er i Norge verdt prisen sin (politikk!). Bruker en s� mye p� bil er det vel s� viktig med et forhandlernett som er oppeg�ende og ikke en enslig import�r eller forhandler p� ett eller annet jorde i Norges land. Jeg tror Honda her har en bil som dessverre vil bli diskriminert p� samme m�te som NSX ble. En sportsvogn som har de samme kvaliteter som Ferrari har samt de som Ferrari mangler. Jeg h�per jeg tar feil her. Det er for tiden 19 stk S2000 i Norge og det er ca 6 m�neders ventetid. Bilen er for tung og sikker til � kunne kalles for en rendyrket sportsvogn, samt for komfortabel. Men den er en utrolig lettkj�rt og en solid kamerat som en blir veldig forn�yd med. Jeg tror ikke det blir lett � f� tak i en brukt S2000 p� en god stund. L�nebilen var g�tt ca 39000 km p� under et �r, noe den ikke bar preg av idet den var tett og fin. Ingen lyder eller skrangling og alt virket som det skulle. Honda har en kvalitet som mange andre bilmerker b�r v�re misunnelig p�. Jeg ble i hvert fall mer positiv til �pen bil igjen og n�r min egen cabriolet blir solgt (si heller hvis) s� er jeg p� jakt etter en ny �pen bil… Bare husk solkrem. Sola er sterk ogs� i Norge..

Hilsen en heldig sportsvogn eier
Bj�rn Riise

Tekniske data:

Pris ca.kr.535.000,-
Toppfart 240 km/h
Akselerasjon 0-100 km/h 6,2 sek.
Motor R4 1997 ccm 16V
HK 241 v/8300 o/min.
Dreiemoment 208 NM v/7500 o/min.
Ant gir 6
Drift Bakhjulsdrift
Egenvekt 1245 kg.
Lengde 4135 millimeter
Bredde 1750 millimeter
H�yde 1285 millimeter
Dekkdimensjon fram 205/55ZR16
Dekkdimensjon bak 225/50ZR16
Tankvolum 50 liter

Bilder:

01.JPG
01.JPG
05.JPG
05.JPG
07.JPG
07.JPG
16.JPG
16.JPG
PHOT0010.JPG
PHOT0010.JPG
PHOT0018.JPG
PHOT0018.JPG
s2000pic9.JPG
s2000pic9.JPG
Tec08.JPG
Tec08.JPG
TN_DSCN2978.JPG
TN_DSCN2978.JPG
TN_DSCN2979.JPG
TN_DSCN2979.JPG
TN_DSCN2980.JPG
TN_DSCN2980.JPG
TN_DSCN2981.JPG
TN_DSCN2981.JPG
TN_DSCN2982.JPG
TN_DSCN2982.JPG
TN_DSCN2983.JPG
TN_DSCN2983.JPG
TN_DSCN2984.JPG
TN_DSCN2984.JPG
TN_DSCN2985.JPG
TN_DSCN2985.JPG
TN_DSCN2986.JPG
TN_DSCN2986.JPG
TN_DSCN2987.JPG
TN_DSCN2987.JPG
TN_DSCN2988.JPG
TN_DSCN2988.JPG
TN_DSCN2989.JPG
TN_DSCN2989.JPG
TN_DSCN2990.JPG
TN_DSCN2990.JPG
TN_DSCN2991.JPG
TN_DSCN2991.JPG
TN_DSCN2992.JPG
TN_DSCN2992.JPG
TN_DSCN2993.JPG
TN_DSCN2993.JPG
TN_DSCN2994.JPG
TN_DSCN2994.JPG