
Tilbake til hovedsiden
Hva er Norsk Sportsvogn Klubb
Terminliste
Bestill regalier
Lokalavdelinger
Merkeregistre
Styret
Medlemsfordeler
Innmelding
Kj�p/salg - markedssiden
Si din
mening i Luftfilteret!
Arkivet
(gamle artikler, bilder etc.)
Er det
sp�rsm�l til disse sidene s� ta kontakt med Inge Mauseth eller J�rn Innset
� NSK/Internet-red. 2000 |
 |
Dr.
Jekyll og Mr. Hyde
27.11.00
Tekst: Bj�rn Riise
Foto: J�rn Innset / Bj�rn Riise / Honda
(samme artikkel som i V&S, men med mer bilder)
Honda
S2000

Det dukker opp sportsbiler hos de fleste
bilfabrikker med respekt for seg selv. Turen er n� kommet til Honda sin nyeste kreasjon,
S2000. NSK var s� heldig � f� l�ne ett eksemplar fra Skotvedt Drammen AS.
Undertegnede ble hentet p� jernbanestasjonen i Drammen en fredag ettermiddag og fikk
overlevert bilen samtidig etter en gjennomgang av finesser og praktiske opplysninger. Jeg
kj�rer selv en cabriolet i klubbsammenheng og mitt f�rste inntrykk var at det har skjedd
mye p� den fronten i l�pet av de siste ti �rene. Det var jo nesten ikke noe st�y eller
turbulens � snakke om, samt at det kunne noteres at bilen var utrolig lettkj�rt. S�
lettkj�rt at selv mor kunne kj�rt den. Dette ble ytterligere bekreftet p� l�rdag da vi
var p� handletur i Oslo og madammen satt bak rattet, noe hun trivdes med. Alle damer
liker jo oppmerksomhet (mye) og det f�r man med denne bilen.
Ellers er det jo motoren som her er den st�rste genistreken. 2 liter p� 240 hk uten
hjelpemidler som turbo og kompressor som drar jevnt fra 1500 til 8800
omdreininger. Alle hestene f�r hjelp av en passe hard clutch og en lettgiret 6 trinns
tettsteget girkasse som til slutt har en differensial med brems. Dette gj�r at den ikke
spinner bare p� ett hjul p� v�t eller d�rlig underlag, men med begge. Med andre ord
dobbelt s� mye feste en med vanlig differensial.
N� er bilen veldig tung, 1250 kg egenvekt, s� den trenger alle hestene. Bilen virker
kvikk mellom 40 og
110 bare du har lagt inn det rette giret! Mange trenger en tilvenningsperiode p� en motor
som runder 9000 omdreininger. Skj�nt kommer man over den sperra, som de fleste har med �
dra ut turtallet over 5500 (det er jo der vanlige motorer gir opp), har Hondaen fortsatt
3500 mer � gi. Den opplevelsen er ubeskrivelig og m� bare pr�ves selv.
Jeg brukte fredagen til � cruise rundt med min bedre halvdel i Oslo sentrum og tok en
bedre middag p� en fortausrestaurant i sentrum hvor jeg ogs� kunne holde et �ye med
bilen. For det er ikke tvil om at den var som en magnet for gutter og jenter i alle aldre.
Kj�rermessig var den etter min smak meget bra, mens andre syntes den var for komfortabel.
Alt er jo en smakssak men jeg synes igjen at Honda har funnet den rette middelvei. Bilen
er stiv nok. Den sporer litt pga av den manglende veistandarden i Norge med dekk av
dimensjon 205/55-16 foran og 225/50-16 bak, men det er bare med p� � skjerpe sj�f�ren
slik at han f�lger med hvor bilen har tenkt seg. For � klage til politikerne p� d�rlig
veinett og forvente at noe skal skje er som � tro p� julenissen.
Ja, det er servostyring - men den er progressiv og tar hensyn til b�de fart og hastighet
. Styringen er kontant og presis og fungerer b�de p� landevei og i bykj�ring. N� ble
det aldri noen banekj�ring p� Rudskogen slik planen var s� noe inntrykk av bilen p� bane har
vi ikke f�tt, men det kommer vel flere anledninger h�per jeg. Setene passet bra og de
hadde de justeringsmuligheter som var n�dvendige. De var i skinn som var spesialbehandlet
slik at de skulle t�le fuktighet bedre en normale skinnseter. Det digitale instrument
panelet blir det alltid diskusjon av. Det blir fort gammeldags. Bare se p� noen
amerikanske biler som fikk det p� 80- og 90- tallet. De ser i dag ganske kjedelige ut.
Nei, det m� v�re analoge instrumenter, men gjerne i digital utf�rsel. Det var
imidlertid en ting som irriterte meg noe grensel�st og det var bryteren til
lyktespyleren. Den var nemlig plassert i tunnelen mellom setene. Derfor greide jeg �
legge armen eller albuen p� den 4 ganger p� 12 timer - noe som resulterte i en s�pedusj
hver gang
.. Taket var jo nede og da spylte de rett inn i bilen.
Det skal nevnes at S2000 er utstyrt med xenon gasslamper noe som gir markedets beste
lysvirkning. Det er standard med radio og kassettspiller.CD-veksler er
tilleggsutstyr .Den blir montert i bagasjerommet. Der var det for�vrig ikke s� veldig
stor bagasjeplass, men det er dypt og kurvformet, s� matvarene som ble handlet l�rdag
holdt seg i posene sine hele vegen hjem. Positivt! Som regel er de p� vill flukt baki
der.
Bremsene var meget bra til normal kj�ring, det er jo ABS bremser, men de fikk jeg aldri
testet ut da det ikke ble noe banekj�ring p� oss denne gang. N�r vi er inne p�
sikkerhet skal det nevnes at karosseriet er bygd opp rundt en st�ltube der motor,
girkasse og kardang sitter, noe som gir ett stivt chassis og minimal fleksing. Dobbel
airbag og velteb�yler er ellers i beredskap hele tiden. Ikke slike som kommer opp n�r du
velter, men som er oppe hele tiden. Mellom setene er en liten vindskjerm i pleksiglass som
kan vippes opp og ned etter behov. Den er meget effektiv, s� bra faktisk at det ikke er
noe problem � kj�re p� langtur med taket nede idet det ikke blir trekk i bilen. Noe som
ogs� hjelper til er en egen innstilling p� varmeapparatet som en bruker n�r taket er
nede, og fordeler varm luft der det blir trekk. I praksis blir det slik at en kan kj�re
nedcabbet mye lenger en man ville gjort i en eldre bil uten denne finessen. Meget bra!
Det er ogs� aircondition p� denne bilen noe det skulle v�rt p� alle cabrioleter. Den
har nemlig flere bruksomr�der enn � lage kj�lig luft (noe de fleste vet). Den trekker
ogs� fuktighet ut av kupeen ved regnv�r slik at rutene ikke dugger ned. Dette gjelder
s�rlig bakrute og sideruter.
Det er jo en mulighet at du er v�t n�r du setter deg inn i bilen eller at du blir
overrasket av et skybrudd . Da er det bare � stoppe opp, sette p� h�ndbrekket, dytte
bryteren for taket fremmover og ca 15 sekunder senere er du under tak. Dette er den
raskeste suftletten jeg har pr�vd samt den enkleste � feste. 2 klips i forkant s� var
vi under tak. S� var det p� med AC og duggen forsvant. Kan det bli enklere? Taket var
ikke dobbelt, noe som gj�r at det ikke demper noe s�rlig st�y i tunneler, men for �
motvirke st�y har man 2 muligheter. Den ene er � skru opp radioen. Boseanlegget hadde
h�y lydkvalitet. Eller det som jeg gjorde: Ned med taket, gire ned til andre gir, ligge
mellom 5000 og 8000 omdreininger og bare nyte motorlyden. Motoren er jo n�rmest lydl�s
opp til 3000 omdreininger noe som igjen gir en behagelig opplevelse for de
komfortorienterte.
Konklusjonen er at 535000 kr er mye penger for en bil uansett merke, skj�nt ingen biler
er i Norge verdt prisen sin (politikk!). Bruker en s� mye p� bil er det vel s� viktig
med et forhandlernett som er oppeg�ende og ikke en enslig import�r eller forhandler p�
ett eller annet jorde i Norges land. Jeg tror Honda her har en bil som dessverre vil bli
diskriminert p� samme m�te som NSX ble. En sportsvogn som har de samme kvaliteter som
Ferrari har samt de som Ferrari mangler. Jeg h�per jeg tar feil her. Det er for tiden 19
stk S2000 i Norge og det er ca 6 m�neders ventetid. Bilen er for tung og sikker til �
kunne kalles for en rendyrket sportsvogn, samt for komfortabel. Men den er en utrolig
lettkj�rt og en solid kamerat som en blir veldig forn�yd med. Jeg tror ikke det blir
lett � f� tak i en brukt S2000 p� en god stund. L�nebilen var g�tt ca 39000 km p�
under et �r, noe den ikke bar preg av idet den var tett og fin. Ingen lyder eller
skrangling og alt virket som det skulle. Honda har en kvalitet som mange andre bilmerker
b�r v�re misunnelig p�. Jeg ble i hvert fall mer positiv til �pen bil igjen og n�r
min egen cabriolet blir solgt (si heller hvis) s� er jeg p� jakt etter en ny �pen
bil
Bare husk solkrem. Sola er sterk ogs� i Norge..
Hilsen en heldig sportsvogn eier
Bj�rn Riise
Tekniske data:
Pris |
ca.kr.535.000,- |
Toppfart |
240 km/h |
Akselerasjon 0-100
km/h |
6,2 sek. |
Motor |
R4 1997 ccm 16V |
HK |
241 v/8300 o/min. |
Dreiemoment |
208 NM v/7500
o/min. |
Ant gir |
6 |
Drift |
Bakhjulsdrift |
Egenvekt |
1245 kg. |
Lengde |
4135 millimeter |
Bredde |
1750 millimeter |
H�yde |
1285 millimeter |
Dekkdimensjon fram |
205/55ZR16 |
Dekkdimensjon bak |
225/50ZR16 |
Tankvolum |
50 liter |
Bilder:
|