Tur til Arctic Circle Raceway 28–31.08.2003
02.09.2003
Tekst/foto: Audun Turi
Foto: Jørn G. Innset


Skru klokka tilbake til tidlig i 20-årene (og da mener vi de årene som kommer etter tenårene..), spol Europe-kassetten fram til ”The final countdown” legg i 3. gear og blås forbi en Opel Astra Caravan med pikk pakk. Endelig har vi glemt kone og barn der hjemme for å leke oss skikkelig på Arctic Circle Raceway i Mo i Rana! Vi er igjen frie gutter uten bekymringer for annet enn lokale lensmenn, og om det virkelig går an å kjøre 13 mil til på reservetanken....Gjengen1_stor.jpg (7464 bytes)

Torsdag formiddag den 28. august startet turen oppover mot Mo i Rana og ACR. BMW Car Club Norway, Nordland og Porsche Club Norge, Nord hadde invitert til banetreff denne helgen.

Fra Oslo kjørte 5 NSK-medlemmer opp Østerdalen til Væktarstua Turiststajson ca 6 mil nord for Røros. Det mest spennende vi oppdaget her var ikke akkurat søte fjellryper, men et helrått møblement i restaurantdelen - kledd i ekte fake leopardskinn (lignet mistenkelig på trekket undertegnede hadde i Ford 17M’en noen år tilbake)!

Fredag morgen startet vi i regnvær. Dette fulgte oss store deler på vei opp trøndelag og videre nordover. Dessverre avslørte regnet at et par av bilene led av lettere inkontinens. Dette skapte fuktig arbeidsklima for aktive sjåfører, men hindret oss likevel ikke i å nyte veien med overflod av svinger og manko på trafikk. Forholdene tillot oss å holde fin flyt med Bjørn Riise og Relianten som ”hare” for å holde tempoet oppe – hvilket han utførte svært seriøst.

På ettermiddagen ankom vi Mo etter en herlig etappe med en flott variasjon av krappe svinger og krevende bakker. Etter å ha blitt innlosjert hos hyggelig familie til NSK-medlemmer som stammer fra området, fristet vi utelivets muligheter med en tur til den lokale puben ”Onkel Oskars”. Selv om lokalet etterhvert rommet mange eksemplarer av det annet kjønn, forholdt vi oss meget dispiplinert til NSK-temaer som sportluftfilter, kompressor og negativ camber osv. Etter hvert ble det også lagt diverse planer for virkelig å klå Bimmer og Porsche-gutta – her skulle det berømte skapet plasseres!

Lørdag morgen var det absolutt ingen problemer å stå opp kl. 07:30! Endelig skulle vi kjøre på
Skandinavias beste asfaltbane (om vi skal tro lokale patrioter) og føle Schummien vokse i magen. Selve banen ligger som kjent kloss innpå polarsirkelen og 200 meter over havet. Når vi ankom banen lot vi oss imponere av antallet biler BMW- og Porschefolkene hadde klart å tromme sammen. Totalt var ca 100 biler møtt fram med overvekt av BMW’er i de fleste varianter. Særlig imponerte BMW-folkene med 2 handicappede representanter fra Sverige som virkelig klinte til på banen!

Etter å ha sett oss mett på BMW’er og 911’er i mange varianter, var det klart for førermøtet.
Vi ble instruert i flaggreglene og fikk vite at den 3.753 meter lange banen går ukonvensjonelt mot sola. Kommentarer i etterkant gikk ut på at de fleste endelig hadde fått anledning til å grundig studere profilen i A-stolpen.

Banekjøringen startet ca kl 11:00. Selve kjøringen var organisert i såkalt familekjøring og
frikjøring á 30 minutter. Ved familiekjøring var det tillatt med pasasjerer, mens frikjøringen var for de med mer erfaring som ønsket større utfordring. Været var flott med tørt føre og tildels sol gjennom lette skyer – med andre ord optimalt for en rekke raske runder på det fantastiske anlegget til 61 millioner kroner!

Etter en rekke pass på banen ble det arrangert auto-slalåm på den 493 meter lange rettstrekningen i 3 klasser: Sportsvogn, BMW og Porsche. Fra NSK’s side ble sterkeste prestasjon denne dagen begått av kasserer Christian Lysholm som kapret 2. plassen i sportsvognsklassen. I en Ford Focus ST170 pløyde han plastkonene raskere enn sjåfører av både MR2, Elise og Scimitar...! Robin Rydning, ny i NSK, vant sportsvognklassen! (Hva som derimot ikke imponerte, var Porsche-gjengen hvor ikke en eneste deltok i slalåmen.)

Alt i alt var dagen svært vellykket med disiplinert kjøring uten noen form for ulykker. Lovordene haglet i luften over banen, arrangementet og været.

Vi startet turen nedover tidlig søndag morgen. Etter å ha sett oss grundig lei på en rekke spydige bemerkninger fra lokalbefolkningen om at ”søringan” måtte ha overnatting på turen, valgte vi å kjøre 100 strake mil på direkten. Dette gikk overraskende greit, og vi var vel framme i Oslo søndag kveld.

Samlet sett var turen helt topp! Vi gleder oss allerede til ny invitasjon neste år, og håper å kunne stille med langt flere biler fra Oslo.

Video, Jørn G. Innset: Klikk her (ekstern side)

Video, Hans-Martin Haga: Klikk her (ekstern side)

Resultatliste, offisiell: Klikk her (ekstern side)

Bilder: Audun Turi

Gjengen1.jpg
Gjengen1.jpg
81.54 KB
IMG_0114.JPG
IMG_0114.JPG
47.17 KB
IMG_0115.JPG
IMG_0115.JPG
46.16 KB
IMG_0116.JPG
IMG_0116.JPG
56.19 KB
IMG_0117.JPG
IMG_0117.JPG
70.23 KB
IMG_0119.JPG
IMG_0119.JPG
53.75 KB
IMG_0120.JPG
IMG_0120.JPG
52.70 KB
IMG_0122.JPG
IMG_0122.JPG
64.75 KB
IMG_0123.JPG
IMG_0123.JPG
87.96 KB
IMG_0124.JPG
IMG_0124.JPG
62.02 KB
IMG_0125.JPG
IMG_0125.JPG
80.17 KB
IMG_0126.JPG
IMG_0126.JPG
86.15 KB
IMG_0127.JPG
IMG_0127.JPG
83.91 KB
IMG_0128.JPG
IMG_0128.JPG
66.59 KB
IMG_0129.JPG
IMG_0129.JPG
83.98 KB
IMG_0130.JPG
IMG_0130.JPG
57.02 KB
IMG_0131.JPG
IMG_0131.JPG
60.43 KB
IMG_0132.JPG
IMG_0132.JPG
75.59 KB
IMG_0133.JPG
IMG_0133.JPG
79.15 KB
IMG_0135.JPG
IMG_0135.JPG
53.79 KB
IMG_0137.JPG
IMG_0137.JPG
86.68 KB
IMG_0138.JPG
IMG_0138.JPG
75.51 KB
IMG_0139.JPG
IMG_0139.JPG
62.75 KB
IMG_0142.JPG
IMG_0142.JPG
96.89 KB
IMG_0143.JPG
IMG_0143.JPG
69.93 KB
IMG_0144.JPG
IMG_0144.JPG
98.47 KB
IMG_0145.JPG
IMG_0145.JPG
92.37 KB
IMG_0146.JPG
IMG_0146.JPG
76.57 KB
IMG_0147.JPG
IMG_0147.JPG
75.20 KB
IMG_0149.JPG
IMG_0149.JPG
73.02 KB
IMG_0150.JPG
IMG_0150.JPG
80.37 KB
IMG_0151.JPG
IMG_0151.JPG
85.88 KB
IMG_0152.JPG
IMG_0152.JPG
93.43 KB
IMG_0153.JPG
IMG_0153.JPG
87.44 KB
IMG_0154.JPG
IMG_0154.JPG
80.07 KB
IMG_0155.JPG
IMG_0155.JPG
79.33 KB
IMG_0156.JPG
IMG_0156.JPG
96.21 KB
IMG_0158.JPG
IMG_0158.JPG
75.53 KB
IMG_0159.JPG
IMG_0159.JPG
51.89 KB
IMG_0162.JPG
IMG_0162.JPG
57.64 KB
IMG_0165.JPG
IMG_0165.JPG
84.15 KB
IMG_0166.JPG
IMG_0166.JPG
84.54 KB
IMG_0167.JPG
IMG_0167.JPG
67.41 KB
IMG_0168.JPG
IMG_0168.JPG
68.76 KB
IMG_0169.JPG
IMG_0169.JPG
68.24 KB
IMG_0172.JPG
IMG_0172.JPG
101.02 KB
IMG_0174.JPG
IMG_0174.JPG
48.78 KB
IMG_0176.JPG
IMG_0176.JPG
135.29 KB
IMG_0177.JPG
IMG_0177.JPG
114.80 KB
IMG_0178.JPG
IMG_0178.JPG
54.06 KB
IMG_0181.JPG
IMG_0181.JPG
61.13 KB
IMG_0182.JPG
IMG_0182.JPG
54.48 KB
IMG_0183.JPG
IMG_0183.JPG
54.24 KB
IMG_0184.JPG
IMG_0184.JPG
52.06 KB
IMG_0185.JPG
IMG_0185.JPG
79.48 KB
IMG_0187.JPG
IMG_0187.JPG
69.91 KB
IMG_0190.JPG
IMG_0190.JPG
68.05 KB
IMG_0191.JPG
IMG_0191.JPG
59.09 KB
IMG_0194.JPG
IMG_0194.JPG
58.43 KB
IMG_0195.JPG
IMG_0195.JPG
73.36 KB
IMG_0196.JPG
IMG_0196.JPG
67.34 KB
IMG_0197.JPG
IMG_0197.JPG
77.02 KB
IMG_0198.JPG
IMG_0198.JPG
136.09 KB
Innset2.jpg
Innset2.jpg
152.87 KB
Roros.jpg
Roros.jpg
33.36 KB
Rorvik1.jpg
Rorvik1.jpg
100.45 KB
Rorvik2.jpg
Rorvik2.jpg
84.53 KB

Bilder: Jørn G. Innset

CIMG0245.JPG
CIMG0245.JPG
116.12 KB
CIMG0246.JPG
CIMG0246.JPG
130.92 KB
CIMG0247.JPG
CIMG0247.JPG
109.69 KB
CIMG0248.JPG
CIMG0248.JPG
110.61 KB
CIMG0249.JPG
CIMG0249.JPG
108.21 KB
CIMG0250.JPG
CIMG0250.JPG
139.01 KB
CIMG0251.JPG
CIMG0251.JPG
86.22 KB
DSCN7808.JPG
DSCN7808.JPG
73.99 KB
DSCN7809.JPG
DSCN7809.JPG
55.33 KB
DSCN7810.JPG
DSCN7810.JPG
76.88 KB
DSCN7811.JPG
DSCN7811.JPG
84.63 KB
DSCN7812.JPG
DSCN7812.JPG
104.09 KB
DSCN7813.JPG
DSCN7813.JPG
103.56 KB
DSCN7814.JPG
DSCN7814.JPG
111.13 KB
DSCN7815.JPG
DSCN7815.JPG
66.86 KB
DSCN7816.JPG
DSCN7816.JPG
38.76 KB
DSCN7817.JPG
DSCN7817.JPG
97.74 KB
DSCN7818.JPG
DSCN7818.JPG
95.75 KB
DSCN7819.JPG
DSCN7819.JPG
99.89 KB
DSCN7820.JPG
DSCN7820.JPG
73.15 KB
DSCN7821.JPG
DSCN7821.JPG
61.44 KB
DSCN7822.JPG
DSCN7822.JPG
76.42 KB
DSCN7823.JPG
DSCN7823.JPG
97.51 KB
DSCN7824.JPG
DSCN7824.JPG
97.07 KB
DSCN7825.JPG
DSCN7825.JPG
109.91 KB
DSCN7826.JPG
DSCN7826.JPG
103.94 KB
DSCN7827.JPG
DSCN7827.JPG
103.52 KB
DSCN7828.JPG
DSCN7828.JPG
102.63 KB
DSCN7829.JPG
DSCN7829.JPG
91.86 KB
DSCN7832.JPG
DSCN7832.JPG
93.49 KB
DSCN7833.JPG
DSCN7833.JPG
62.08 KB
DSCN7834.JPG
DSCN7834.JPG
81.21 KB
DSCN7835.JPG
DSCN7835.JPG
85.38 KB
DSCN7837.JPG
DSCN7837.JPG
68.81 KB
DSCN7838.JPG
DSCN7838.JPG
109.88 KB
DSCN7839.JPG
DSCN7839.JPG
84.61 KB
DSCN7840.JPG
DSCN7840.JPG
84.67 KB
DSCN7841.JPG
DSCN7841.JPG
89.15 KB
DSCN7842.JPG
DSCN7842.JPG
77.67 KB
DSCN7843.JPG
DSCN7843.JPG
73.43 KB
DSCN7845.JPG
DSCN7845.JPG
71.87 KB
DSCN7846.JPG
DSCN7846.JPG
70.11 KB
DSCN7847.JPG
DSCN7847.JPG
87.34 KB
DSCN7848.JPG
DSCN7848.JPG
110.15 KB
DSCN7849.JPG
DSCN7849.JPG
89.05 KB
DSCN7850.JPG
DSCN7850.JPG
105.63 KB
DSCN7851.JPG
DSCN7851.JPG
106.04 KB
DSCN7852.JPG
DSCN7852.JPG
80.75 KB
DSCN7853.JPG
DSCN7853.JPG
85.63 KB
DSCN7854.JPG
DSCN7854.JPG
90.83 KB
DSCN7855.JPG
DSCN7855.JPG
66.11 KB
DSCN7856.JPG
DSCN7856.JPG
81.09 KB
DSCN7857.JPG
DSCN7857.JPG
69.43 KB
DSCN7858.JPG
DSCN7858.JPG
88.06 KB
DSCN7863.JPG
DSCN7863.JPG
53.83 KB
DSCN7864.JPG
DSCN7864.JPG
78.36 KB
DSCN7865.JPG
DSCN7865.JPG
64.55 KB
DSCN7867.JPG
DSCN7867.JPG
81.98 KB
DSCN7868.JPG
DSCN7868.JPG
100.76 KB

Bilder: Hans Martin Haga (trykk på navnet, ekstern side)